امیر عبدالهیان3

وزیر امور خارجه ایران در پنجاه و پنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل خطاب به حاضران با بیان اینکه کارنامه جهانی حقوق بشر در پی‌ تداوم نسل‌کشی در غزه لکه دار و سیاه شده، گفت: اجازه ندهیم نسل کشی به روال و رسم عادی در جهان تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به ژنو، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که در رأس هیأتی برای شرکت در پنجاه و پنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل و نشست سالانه کنفرانس خلع سلاح در ژنو حضور دارد، پیش از ظهر امروز (دوشنبه) هفتم اسفند ماه به وقت محلی در نشست شورای حقوق بشر حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.وی گفت: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای باورها و ارزش‌های ملی و اسلامی، در پایبندی و احترام به حقوق بشر و کرامت انسانی ثابت قدم است. متاسفانه تحقق اهداف متعالی حقوق بشر در عرصه بین‌المللی با چند چالش‌ مهم مواجه است که فوری ترین آن انسان کشی نظام مند و گسترده توسط تنها رژیم آپارتاید جهان یعنی رژیم اشغالگر و ستیزه جوی اسرائیل است. وزیر خارجه افزود: باید بپذیریم که جهان با شرم آورترین بحران اخلاقی و انسانی روبرو است که البته نتیجه ۸۰ سال حمایت همه جانبه و اغماض نسبت به اشغالگری استعمارگرانه و نقض مستمر و مهلک حق تعیین سرنوشت ملت فلسطین است.امیرعبداللهیان اضافه کرد: تنها در ۱۴۰ روز گذشته بیش از یک صدهزار «انسان» در غزه و کرانه باختری ذبح، مجروح یا در زیر آوار مدفون شده‌اند و زندگان نیز در معرض مرگ قریب الوقوع ناشی از گرسنگی و بیماری‌های عفونی هستند.وزیر خارجه بیان کرد: بیاید امروز در این نشست مهم تاکید کنیم و اجازه ندهیم نسل کشی و ارتکاب جنایات شنیع به یک روال و رسم عادی تبدیل شود. در این راستا توجه شما را به گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر فلسطین اشغالی جلب می کنم که گویای عمق و حجم جنایات و نقض فاحش حقوق انسانی در غزه و کرانه باختری است.

وی گفت: امروز جهان شاهد حمایت همه جانبه آمریکا و برخی متحدان آن از رژیم صهیونیستی است، حمایتی که "همدستی" واقعی در نسل کشی محسوب می‌شود. امیرعبداللهیان تصریح کرد: شورای حقوق بشر سازمان ملل به عنوان عالی‌ترین تجلی اعلامیه جهانی حقوق بشری می بایست رژیم صهیونیستی و حامیان آن را در قبال جنایات ضد بشری خود پاسخگو کند.وزیر خارجه همچنین گفت: پدیده شوم و خطرناک تروریسم و افراط گرایی همچنان قربانی می‌گیرد. ایران به عنوان کشوری که در خط مقدم مبارزه با تروریسم بوده همواره بر ضرورت عزم جدی جامعه جهانی و همکاری کشورها و نهادهای بین‌المللی برای مبارزه قاطع و موثر با تروریسم به عنوان تهدید فراگیر جهانی تأکید دارد.وی افزود: بی تردید بی کیفر ماندن سرکردگان اسرائیل در طی ۸ دهه گذشته، عامل اصلی استمرار و تشدید اشغالگری و آدم کشی از سوی این رژیم بوده است. تأکید می‌کنم محاکمه و مجازات عاملان و آمران و مباشران شدیدترین جنایات بین المللی ارتکاب یافته علیه فلسطینی‌ها باید به صورت جدی در دستورکار نهادهای بین‌المللی ذیصلاح خصوصا دیوان بین‌المللی کیفری قرار گیرد.وی گفت: یکی از بزرگترین معماهای عصر کنونی، افزایش جهانی صداهای دغدغه مند نسبت به ارزش، کرامت و حقوق زنان از یک سو و تشدید گسترده تبعیض ها، پایمال شدن جایگاه و منزلت زنان و نادیده انگاشتن واقعیت وجودی منحصر به فرد آنان هم در نقش آفرینی در عرصه خانواده و هم در فعالیت‌های عادلانه اجتماعی است.

وزیر خارجه افزود: باید با صدای بلند بگویم که کارنامه جهانی حقوق بشر بخاطر اینکه امروز تعداد زنان به شهادت رسیده در غزه به هزاران تن رسیده و این کشتار بی شرمانه علیه زنان و کودکان همچنان در قالب نسل کشی ادامه دارد، لکه دار و بلکه سیاه شده است.وی گفت: اعاده جایگاه حقوق بشر در جهان مستلزم این است که اجازه ندهیم رژیم اشغالگر با ادامه حملات هوایی، دریایی و زمینی و به قحطی کشاندن غزه، همچنان به نسل کشی فلسطینیان ادامه دهد. امیرعبداللهیان افزود: فراموش نمی کنیم سال گذشته به بهانه فوت غم انگیز یک دختر عزیز ایرانی که همه ما را در ایران متأثر ساخت، در این مکان چه فریادها بلند شد و کمیته ای موسوم به حقیقت یاب شکل گرفت، اما امروز در مواجهه با کشتار هزاران زن و کودک بی گناه در غزه، هیچ تحرک جدی در سطح سازمان ملل صورت نمی گیرد.رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: ایجاد سازوکارهای تحمیلی علیه کشور من به بهانه هایی همچون حقیقت یابی، در شرایطی که چنین سازوکارهایی در جمهوری اسلامی ایران فعالیت دارد؛ هیچ مبنای منطقی و مشروعیت حقوقی بین اللمللی ندارد و صرفا دستاویزی برای سوء استفاده ابزاری از حقوق بشر برای اعمال فشار سیاسی محسوب می شود.

امیرعبداللهیان گفت: پدیده شوم و خطرناک تروریسم و افراط گرایی همچنان قربانی می گیرد. جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که در خط مقدم مبارزه با گروه های ترویستی بوده و شهدای زیادی در این راه داده است، همواره بر ضرورت عزم جدی جامعه جهانی و همکاری کشورها و نهادهای بین المللی برای مبارزه قاطع و موثر با تروریسم به عنوان یک تهدید فراگیر جهانی تاکید دارد. محو تروریسم بیش از همه مستلزم توقف استفاده ابزاری برخی قدرتها ازجمله آمریکا از ترویسم است. وی گفت: با کمال تاسف برخی کشورهای غربی همچنان به میزبانی از عناصر تروریستی ادامه می دهند و این نمونه دیگری از تناقض و ریاکاری در شعار حمایت ا زحقوق بشر به شمار می آید.وزیر خارجه بیان کرد: اسلام هراسی که عمدتاً معلول گفتمان های نژادپرستانه، در برخی محافل و مراجع سیاسی و گفتمانی غرب است، به روش های متعدد ادامه دارد. نتیجه این افراط گرایی افزایش تبعیض، خشونت مبتنی بر مذهب در نقاط مختلف جهان به ویژه علیه افراد و جوامع مسلمان است. اسلام دین رحمت و انسانیت است و این چالش، نیاز به رسیدگی مستمر در شورای حقوق بشر دارد. باید به ارزش ها و باورهای ملی، فرهنگی و دینی ملت ها احترام گذاشته شود و از تحمیل نسخه واحد و از پیش نوشته شده، اجتناب شود. وی گفت: اقدامات یکجانبه قهر آمیز به طور نظام مند حقوق بنیادین بشر را در کشورهای تحت تحریم، نقض می کند و آسیب جدی به مردم وارد می آورند. اعمال تحریم های یکجانبه علیه ملت ها، عملی غیر قانونی و معادل با جنایت علیه بشریت است.

وزیر خارجه بیان کرد: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر تعامل و گفتگو است. جمهوری اسلامی ایران تعهد تزلزل ناپذیر خود را به سیاست همکاری و تعامل به عنوان محور کلیدی در سیاست خارجی خود به ‌ویژه در حوزه حقوق بشر اعلام می‌دارد و از ظرفیت‌های ملی خود برای حفظ و ارتقای حقوق بشر بر اساس ارزش دینی و قانون اساسی و تعهدات قانونی خود استفاده نموده و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =