آیت الله رجبی1

عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: یکی از نواقص فعلی مجلس خبرگان نحوه اطلاع‌رسانی ضعیف آن است که این مسئله باید با اصلاح‌ آیین‌نامه داخلی مجلس خبرگان مورد بازنگری قرار گیرد.

ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری جمعه این هفته در سراسر کشور برگزار می‌شود. بر اساس اعلام شورای نگهبان از بین داوطلبان ثبت‌نام‌کرده در این دوره از انتخابات خبرگان، 144 نفر از سوی این شورا احراز صلاحیت شدند و باید برای 88 کرسی مجلس خبرگان به رقابت بپردازند.

بیشتر بخوانید

به همین مناسبت در خبرگزاری تسنیم، میزبان آیت‌الله رجبی از فقهای عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بودیم. وی علاوه بر عضویت در دوره فعلی مجلس خبرگان، پس از فوت علامه مصباح یزدی و با حکم رهبر انقلاب به‌عنوان رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منصوب شد.

مشروح گفت‌وگوی تسنیم با آیت‌الله رجبی را در ادامه می‌خوانید:

***

مجلس خبرگان رهبری , انتخابات 1402 ,

*یکی از نواقص مجلس خبرگان نحوه اطلاع‌رسانی ضعیف آن است

تسنیم: در ارتباط با مجلس خبرگان و انتخابات پیشِ‌رو، مباحثی مطرح می‌شود، از جمله اینکه با وجود گذشت 45 سال از انقلاب اسلامی عده‌ای معتقدند وظایف محوله به مجلس خبرگان آن‌طور که باید و شاید توسط اعضا پیاده‌سازی نشده است و مجلس خبرگان کارکرد اصلی خودش را از دست داده و کمی اصطلاحاً فرمالیته شده است، آیا شما این ادعا را قبول دارید؟

رجبی: اول باید ببینیم که وظیفه خبرگان چیست و بعد ارزیابی کرد که؛ این وظایف را انجام داده است یا خیر؟ در قانون اساسی اولین و مهمترین وظیفه‌ای که قرار داده شده برای خبرگان این است که در زمانی که لازم بود، از  بین مجتهدینی که  صلاحیت برای رهبری جامعه داشته باشند، بررسی کند و آن اوصافی را که در قانون اساسی برای رهبری آمده است، با گزینه‌های رهبری، مورد به مورد انطباق دهد، در نهایت اگر به یک گزینه رسید که دید این گزینه بین همه گزینه‌ها از همه صلاحیت بیشتری دارد، آن گزینه را به‌عنوان رهبر انتخاب کند.

خبرگان بعد از رحلت امام خمینی چنین کاری را انجام دادند و در نهایت به مقام معظم رهبری رسیدند که به‌لطف خدا انتخاب بجایی هم بود. بعد از اینکه رهبری مستقر شد، وظیفه بعدی مجلس خبرگان، این است که در طول زمان، رهبری را به‌لحاظ تداوم ویژگی رهبری بررسی و ارزیابی کند، هم رفتارش، هم دستوراتش و...، که آیا آن صفاتی که آن موقع تشخیص دادند که هست همچنان  انطباق دارد یا احیاناً یکی از این ویژگی‌ها از بین رفته است.

یکی از نقص‌های مجلس خبرگان این است که اطلاع‌رسانی‌اش بسیار ضعیف است.، یعنی در این مدت مجلس خبرگان در چارچوب‌ دستورهای معمول، اقداماتی را که انجام داده است، باید به اطلاع مردم می‌رسید و جا داشت مجلس خبرگان این اقدامات را انعکاس می‌داد.

تسنیم: این موضوعی که شما می‌فرمایید در هر اجلاسیه به‌شکل مجزا در دستور کار بوده است؟

رجبی: بله، یک کمیسیون ویژه مسئول این کار است، شاید این کمیسیون در ذهنشان این بوده است که چون مسئله مهمی در کل نظام ماست، این مسئله باید سرّی بماند، در صورتی که می‌شد گزارش بدهند که؛ "ما بررسی کردیم و دیدیم که همه شرایط رهبری بعد از گذشت 10 سال همچنان پابرجاست، 5 سال دیگر گذشت مجدداً بررسی کردیم دیدیم هست."، بعد از آن مردم متوجه می‌شوند که کمیسیون دارد کاری می‌کند، هر کسی اگر کاری بکند و انعکاس ندهد، افراد می‌گویند؛ چه‌کار می‌کند؟ یک ضعفی در این موضوع بوده است، بنابراین به‌نظرم باید مجلس خبرگان فعالیت‌هایی را که می‌کند، انعکاس بدهد چراکه وقتی انعکاس می‌دهد مردم در جریان اقدامات صورت‌گرفته در خبرگان قرار خواهند گرفت و لازم است با اصلاح‌ آیین‌نامه داخلی خبرگان، بازنگری در نحوه اطلاع‌رسانی جلسات خبرگان رهبری صورت گیرد.

یک کار بسیار مهم دیگری که حضرت آقا در سال 96 در خصوص خبرگان مطرح کردند بحث هیئت‌ اندیشه‌ورز بود.

تسنیم: اگر ممکن است در رابطه با هیئت اندیشه‌ورز بفرمایید که چه اقداماتی در این هیئت از زمانی آغاز به کار آن انجام شده است؟

رجبی: اولین گام این بود که خود این هیئت تشکیل شود، بعد موضوعات مختلفی که این هیئت در راستای همان رسالتی که حضرت آقا به‌عهده‌شان گذاشته بود اینها را شناسایی کردند. فکر می‌کنم حدود 30، 40 موضوع بود که اینها مسائلی است که باید بررسی شود. بعد کمیته‌های 5گانه‌ای تشکیل دادند، اینها هر کدامشان یک صنفی بودند از جمله فرهنگی و...، بعد در کمیسیون‌ها بررسی می‌شود که در فلان موضوع کلان به نتایج مشخصی که در نظر گرفته شده بود نرسیدیم و آن‌طور که باید و شاید در این حوزه سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است.

مجلس خبرگان رهبری , انتخابات 1402 ,

تسنیم: در بحث هیئت اندیشه‌ورز آیا ضمانت اجرا هم وجود دارد؟ اگر خبرگان رهبری به یک انحرافی از مسیر کلان نظام  برسند و آنجا آن نهاد یا دستگاه اجرایی مربوطه را دعوت و نکات را به او می‌گویند؟ آیا برای هیئت‌ اندیشه‌ورز این مسئله مدنظر قرار گرفته است که اگر یک دستگاه خاطی نقطه‌نظرات این هیئت را پس از ابلاغ تذکرات انجام نداد، برخوردی با آن دستگاه صورت گیرد؟

رجبی: بله، در آیین‌نامه‌هایی که نوشته می‌شود باید پیش‌بینی شود، البته حتی اگر هیچ آیین‌نامه‌ای نوشته نشود هم ضمانت اجرایی مصوبات هیئت اندیشه‌ورز این است که اگر وزیر یا یک نهادی از مصوبات تخطی کند، گزارش این تخطی از سوی خبرگان مستقیماً به رهبر انقلاب داده خواهد شد.

تسنیم: با توجه به انتخابات پیشِ‌رو، چرا رهبر انقلاب از ابتدای سال 1402 به‌روی اهمیت مشارکت در انتخابات 11 اسفند مکرراً تأکید داشتند؟ چه مخاطراتی را ایشان احساس کردند که به این نتیجه رسیدند که از ابتدای سال در ارتباط با بحث مشارکت تأکیداتی را داشته باشند؟

رجبی: رهبر انقلاب فراست و تیزبینی و آینده‌بینی بالایی دارند، قطعاً یکی از توطئه‌های دشمنان ما این است که بین نظام و مردم از راه‌های مختلف فاصله بیندازند، از جمله  از راه ناامید کردن مردم و ناراضی کردن آنها، به‌ویژه در سالهای اخیر که نظام بسیاری از تهدیدات بیرونی را از بین برده است، مثلاً در بحث حمله نظامی، اقتدار نظامی نظام جمهوری اسلامی به‌گونه‌ای شده که به بازدارندگی کامل رسیده است، همچنین در بحث منطقه‌ای نظام انصافاً عملکرد خوبی داشته است و داعش را  با آن خونخواری‌ای که راه انداختند شکست داد.

مجلس خبرگان رهبری , انتخابات 1402 ,

اینها برای دشمن خیلی سنگین بود، همچنین مسئله طوفان الاقصی هیمنه پوشالی صهیونیست‌ها را از بین برد، دیگر کسی نمی‌گوید که اینها قدرتی هستند نه در بعد نظامی، نه در بعد اطلاعاتی. اینجا نه‌فقط رژیم صهیونیستی بلکه آمریکا دچار شکست عظیمی شده است که باید از هر طریقی که می‌تواند به نظام ضربه بزند و این شکست را جبران کند. در عرصه‌های دیگر که خودشان می‌بینند موفق نیستند سرمایه‌گذاری‌هایشان هم این است که کاری بکنند که در داخل اتفاقی رخ بدهد. در عرصه داخل هم مهمترین چیزی که آمار و اطلاعاتش هم رسمی هست و رسمی اعلام می‌شود انتخابات است.

در بحث انتخابات مجلس چون یک آمار رسمی منتشر می‌شود اینجا دشمن خیلی سرمایه‌گذاری خواهد کرد و تلاش می‌کند که مشارکت در انتخابات کمرنگ شود، این خطر بسیار بسیار مهمی است و دشمن هم سرمایه‌گذاری‌اش را با تمام توانش می‌کند، همه دشمنانی که ما داریم به‌روی این بحث متمرکز شدند، اینجا رهبر فرزانه ما که همیشه پیش از همه واقعاً رصد و شناسایی می‌کنند این خطر را تشخیص دادند.

یکی از ترفندهای جدی دشمن همین است که موفقیت‌ها را محو کند. نظام در این سالها، دهها بلکه صدها نمونه موفقیت‌هایی داشته است که اگر برای یکی از آنها ما این هزینه‌ها را می‌دادیم ارزش داشت. ما یک موقعی کوچکترین تسلیحات نظامی را باید از فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها می‌گرفتیم و حتی تکنسین‌های ما اجازه تعمیر هیچ یک از تسلیحات غربی را نداشتند اما حالا چنین اقتداری در حوزه نظامی داریم.

تسنیم: با توجه به سابقه و تجربه‌ای که از انتخابات‌های گذشته دارید، پیش‌بینی شما برای انتخابات پیشِ‌رو چیست؟

رجبی: به‌نظرم اگر ما به وظیفه‌مان خوب عمل کنیم یعنی هر کسی در حوزه مسئولیتش خوب عمل کند بدون شک رضایت مردم نیز جلب می‌شود و همانند 22 بهمن که حضور پرشور مردم را داشتیم، پای صندوق‌های رأی نیز مردم با مسئولیت‌پذیری حاضر خواهند شد.

بنابراین می‌طلبد که همه اقشار جامعه ما هر کدام در برابر توطئه‌های دشمن احساس مسئولیت کنند، البته کسانی که دغدغه دینی دارند باید بیش از همه احساس مسئولیت داشته باشند، کسانی هم که دغدغه اینها را ندارند باید برای حفظ و تحکیم امنیت و استقلال کشور خود در صحنه حضور پیدا کنند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =