کد خبر: 1117
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۵
رئیسی25

فردا سران ۲۷ عضو سیکا از جمله ایران برای ششمین بار در ۲۰ سال گذشته دور هم جمع خواهند شد، آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان نیز عصر امروز برای شرکت در اجلاس سیکا عازم قزاقستان شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی، آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان که عصر امروز به‌ منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (سیکا) عازم قزاقستان شد.

بر همین اساس فردا سران ۲۷ عضو سیکا از جمله ایران برای ششمین بار در ۲۰ سال گذشته دور هم جمع خواهند شد.

گفتنی است هدف سیکا یا کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا، تأمین امنیت منطقه‌ای است.

جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدای تشکیل این کنفرانس در سال ۱۹۹۶، عضو دائم آن بوده‌است

مهم ترین دستورکار ششمین اجلاس سران سیکا در آستانه قزاقستان، ارتقا این کنفرانس به یک سازمان بین‌المللی است

اجلاس سران کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا یا همان CICA قرار است به ریاست قاسم جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان در آستانه پایتخت این کشور برگزار شود.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه قزاقستان قرار است در ششمین اجلاس سیکا، یازده کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران، روسیه، ترکیه، پاکستان، قطر، عراق، ازبکستان، قرقیزستان، جمهوری آذربایجان، فلسطین و تاجیکستان در عالی ترین سطح (در سطح سران کشورها) در این اجلاس شرکت کنند.

به گزارش فارس، سیکا یک مجمع بین المللی برای تقویت همکاری با هدف تضمین صلح، امنیت و ثبات در آسیا است.

طرح ایجاد نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در اکتبر ۱۹۹۲ میلادی در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهوری قزاقستان به منظور ارتقای روابط دو جانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این سازمان در سال ۱۹۹۶ به طور رسمی تشکیل شد. نشست سران سیکا هر ۴ سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر ۲ سال یک بار برگزار می‌شود.

اکنون این سازمان ۲۷ عضو دارد و در برگیرنده ۱۲ عضو ناظر مشتمل بر سازمان‌های بین المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین و آمریکا است.

اولین و دومین اجلاس سران سیکا در سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان و اجلاس چهارم در سال ۲۰۱۴ در شانگهای چین برگزار شد.

ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سازمان سیکا هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =