حدادعادل5

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی گفت: نبودن برخی نمایندگان فعلی در فهرست ما دلایل خاصی که مثلا نمره منفی داده باشیم ندارد؛ شورای ائتلاف بنا داشت در فهرست خودش نسبت به دوره قبل تحول ایجاد کند.

نشست خبری غلامعلی حداد عادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی(شانا) عصر امروز (سه شنبه 8 اسفند) در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

حدادعادل طی سخنانی در ابتدای این نشست اظهار داشت: روز 11 اسفند فرصتی برای ملت ایران است تا با حضور پای صندوق‌های رای جلوه زیبایی از استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ایران را به نمایش بگذارند.

حداد عادل ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران از روز نخست مردمی بوده و به دست و با همت و فداکاری مردم به پیروزی رسیده و در 45 سال گذشته هم با حضور و فداکاری مردم برقرار مانده و انقلابی است که با بیش از 200 هزار شهید و یک میلیون جانباز و آزاده در جنگ، مردمی بودن خود را ثابت کرده و یکی از جلوه‌های مردمی بودن آن، انتخابات‌های مکرر است که از اصل نظام در نظرخواهی سال 1358 در همه‌پرسی بوده و این رأی مردم همواره برقرار بوده و بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی(ره) فرمودند میزان رای ملت است.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی تصریح کرد: ملتی که انقلاب را به وجود آورده، با فداکاری خود آن را ادامه داده است. ما به‌عنوان شورای ائتلاف نیروهای مردمی انقلاب اسلامی فهرستی به مردم تهران عرضه کرده‌ایم و تصور می‌کنیم در شهر بزرگی مانند تهران و در سایر شهرهای بزرگ، برای توده مردم امکان آشنایی با تمامی نامزدها وجود ندارد و احزاب و تشکل‌های سیاسی می‌توانند وظیفه خود را در معرفی افراد شایسته به مردم ایفا کنند.

از حدود 6 ماه پیش فعالیت انتخاباتی خود را در سراسر کشور آغاز کردیم

 وی اضافه کرد: این به معنای مجبور بودن مردم به رأی دادن نیست. مردم آزادند و انتخاب با مردم و این حق مردم است. ما هم از حدود شش ماه پیش یعنی از اواخر شهریورماه فعالیت انتخاباتی خود را در سراسر کشور آغاز کردیم و در سراسر کشور کارگروه‌های انتخاباتی را تشکیل دادیم و سازوکار ثبت‌نام و مراحل بعدی را به استان‌ها ابلاغ کردیم.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی اظهار داشت: در تهران وقتی طبق قانون جدید، پیش ثبت‌نام آغاز شد، منتظر ماندیم اسامی نهایی اعلام شود و بعداً درخواست کردیم کسانی که در تهران مایل هستند از طریق شورای ائتلاف به مردم معرفی شوند، در وبگاه شورای ائتلاف ثبت‌نام کنند که بیش از 2500 نفر در وبگاه شورا ثبت‌نام کردند.

وی ادامه داد: طی دو مرحله -یکی تایید صلاحیت‌های شکلی و دیگری تایید صلاحیت‌های ماهوی در وزارت کشور و شورای نگهبان- سرانجام 1200 نفر در شورای ائتلاف باقی ماندند که داوطلب قرار گرفتن در فهرست ما بودند.

حداد عادل ادامه داد: ما یک دعوت عمومی کرده و سازوکارمان برای فهرست را توضیح دادیم و با تمامی 1200 نفر مصاحبه داشتیم و بر حسب تخصص‌های این داوطلبان، افراد متخصص رشته خودشان با آنها مصاحبه کرده و نمره می‌دانند. 250 نفر از دل این 1200 نفر بیرون آمدند و در گام دوم، با این 250 نفر مصاحبه طولانی‌تر و تخصصی -سیاسی کردیم و از این 250 نفر به 90 نفر رسیدیم. در شورای انتخاب متشکل از شورای مرکزی ائتلاف، افرادی که نامزد مجلس شده بودند که آنها به دلیل تعارض منافع رأی نمی‌دادند و از شورای ائتلاف به صورت موقت بیرون رفته بودند، به علاوه اینکه 10 شخصیت به این جمع اضافه شدند.

قالیباف در لیست نهایی، مورد توافق همه بود

وی افزود: این 90 نفر در شورای انتخاب به 40 نفر رسید و سرانجام 20 نفر را انتخاب کردیم. بخشی از 10 نفر دیگر به دوستان ما در جبهه پایداری واگذار شده بود و منتظر نظر آن‌ها بودیم و 2 نفر هم باید در شهرری و اسلامشهر می‌آمدند و آقای قالیباف هم که مورد اتفاق همه بودند.

حداد عادل تصریح کرد: ما 20 نفر را از اواخر هفته گذشته نهایی کردیم و چند روز صرف نهایی کردن فهرست شد و دوستان پایداری هم 8 نفر را به ما اعلام کردند و بالاخره این فهرست به این کیفیت منتشر شد که ترکیبی از نامزدهای ما و 8 نفر از آقایان پایداری است و دو نفر هم از شهرری و اسلامشهر هستند.

 خط قرمز شانا مخالف نبودن نامزدها با دولت است

وی در ادامه تاکید کرد: خط قرمز ما در انتخاب افراد، یکی مخالف دولت نبودن است. ما دولت آقای رییسی را از خودمان می‌دانیم و پشتیبانی از این دولت را وظیفه خود می‌دانیم و می‌خواهیم مجلسی تشکیل شود که با دولت همکاری کند؛ در عین اینکه نقد و بررسی در لوایح وظیفه مجلس است ولی مجلسی نمی‌خواهیم که نقطه مقابل دولت باشد و بلکه مجلسی می‌خواهیم که مددکار دولت باشد.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در ادامه تصریح کرد: خط قرمز دوم این است که مجلسی می‌خواهیم که بین نمایندگان آن وفاق و همدلی باشد و تضاد و مخالفتی با اصول کل مجلس وجود نداشته باشد. علاوه بر این، پاکدستی، ایمان، پرکار و متخصص بودن، دلسوزی و مردمی و طرفدار عدالت بودن نیز جزو شروط ماست. تفکر ما در شورای ائتلاف مبتنی بر سه اصل عقلانیت، معنویت و عدالت است. ما معیارهای ارزیابی را بر همین اصول اصلی انقلاب قرار دادیم و انقلاب اسلامی را هم مبتنی بر این سه اصل می‌دانیم.

وی در ادامه این نشست و در پاسخ به سوال خبرنگار "خبرگزاری دانشجو" در خصوص نامه مهدی یزدی خواه درباره حوزه انتخابیه شهر ری و حواشی ایجاد شده درباره نامزد نهایی این حوزه انتخابیه گفت:  ما شهر ری و اسلامشهر را به منزله دو شهرستان گرفتیم و همان سازوکاری را که در مورد شهرستانها  اعمال کردیم در این دو شهرستان نیز اعمال کردیم. از شهر ری فردی معرفی شده بود که 117 رای آورده بود و شورای انتخاب با توجه به رای او ایشان را پیشنهاد کرد منتها در آخرین ساعات، شورای نگهبان نظرش نسبت به این فرد عوض شد و به ما اطلاع دادند که رد صلاحیت شده است.

از نامزدهایمان خواستیم در لیست های دیگر حضور نیابند

حداد عادل اضافه کرد: از طرف دیگر ما به نمایندگان گفته بودیم کسانی که مایلند در فهرست ما باشند نباید در فهرست دیگری قرار گیرند و آقای یزدی خواه نیز بر همین اساس از لیست خط خورد. ما مجدداً به شورای ائتلاف شهرری گفتیم که دوباره اسامی نامزدهای منتخب خودشان را بدهند. نظر آنها این بود که در بین این نفرات فردی که رتبه سوم داشت را معرفی کنند.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب عنوان کرد: علت اینکه فرد منتخب نهایی شهرری رای کمتری آورده بود این بود که ایشان یک نسبت با اعضای مجمع عمومی داشت و ایشان خواسته بود که به او رای ندهند که شبهه خویشاوندی پیش نیاید ولی نفرات اول و دوم رد شدند. در آخر هم ما نظر شورای ائتلاف شهر ری را ملاک قرار دادیم.

وی تصریح کرد: بنابراین علت انتخاب فرد منتخب، به دلیل فامیلی نبود بلکه رای پایین ایشان به دلیل این بود که رئیس شورای ائتلاف شهر ری خواسته بود که به دلیل خویشاوندی نفر سوم با ایشان اعضای مجمع عمومی شهر ری به نفر سوم رای ندهند ولی پس از حذف نفر اول و دوم شهر ری نامزد سوم به پیشنهاد خود اعضای مجمع عمومی شهرستان ری به شورای ائتلاف مرکزی معرفی شد.

حداد عادل در پاسخ به سوال "خبرگزاری مهر" درباره حذف و اضافه افراد در لیست، گفت: نبودن نمایندگان فعلی مجلس در فهرست شانا به این موضوع بود که قصد تحول داشتیم؛ از این رو شورای ائتلاف قصد تغییر و تحول در لیست خود داشت.

وی افزود: دو راه برای شانا وجود داشت که 26 نفر نماینده فعلی بعلاوه چهار نفر به مردم معرفی شود و اقدام دوم این بود که افراد تازه به مردم معرفی شود تا یک تحول عظیمی در مجلس ایجاد شود از این رو شانا اقدام دوم را برگزید.

رییس شورای ائتلاف بیان داشت: آقای دهنوی در لیست بود و بنا نبود ایشان تغییر کند اما دوستان پایداری برای رسیدن به وحدت گفتند که ایشان نباشد اما آقای دهنوی از لیست انصراف دادند تا وحدت بین پایداری و شانا محقق شود به جای آقای دهنوی آقای نبویان به خواهش جبهه پایداری به لیست اضافه شد.

حداد عادل در پاسخ به سوال "خبرنگار برنا" درخصوص وجود انتقاداتی بر جریان انقلاب و شورای ائتلاف درباره وجود پدرخواندگی، گفت: انتخابات صحنه رقابت و وقت همین حرف‌هاست؛ اگر این حرف‌ها را نزنند، بازار انتخابات داغ نمی‌شود و برخی انصاف دارند و برخی هم انصاف ندارند.

وی افزود: کسی به قطار ایستاده سنگ نمی‌زد و قطار در حال حرکت توسط برخی سنگ می‌خورد؛ قطار شورای ائتلاف چون در حال حرکت است از این زخم‌زبان‌ها می‌خورد. از کسانی که امروز تخریب می‌کنند و ما را پدرخوانده می‌دانند بپرسید که اگر شما هم در فهرست قرار می‌گرفتید، آیا باز هم این حرف‌ها را می‌زدید؟

جمنا هیچوقت در انتخابات مجلس فعال نبوده است

حدادعادل در پاسخ به سوال "خبرنگار ایرنا" مبنی بر اینکه  چرا شانا در انتخابات‌های گذشته به عنوان جمنا وارد می‌شد و خیلی‌ها می‌گفتند چرا این تشکل هر چند سال یکبار ظهور پیدا می‌کند و چرا مکانیزم انتخاب افراد برای مردم روشن نمی‌شود؟ گفت: جمنا اصلا در انتخابات مجلس لیست نداد جبهه مردمی در سال 96 در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد و در سال 98 نیز شورای ائتلاف بود که در انتخابات مجلس آمد و سی نفر ما انتخاب شدند.

وی ادامه داد: لیست ما بین 30 تا 40 نفر هستند که هم شخصیت‌های فعال سیاسی، هم دبیران تشکل‌ها، نمایندگان فعالیت‌های رسانه‌ای، نمایندگان جوانان، خانم‌ها و تعدادی از نمایندگان مجلس؛ از طرف احزاب و تشکل‌های دیگر معرفی شدند. انتخاب فرد جدید هم با رای شورا صورت می‌گیرد.

حدادعادل با تاکید بر اینکه این عیب تشکل‌های سیاسی است که فقط در موقعیت‌های خاص حاضر می‌شوند گفت: ما سعی کردیم این عیب را کمتر داشته باشیم. من تصدیق می‌کنم که یک تشکل سیاسی نباید فعالیتش موسمی و فصلی باشد.

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی گفت:  در خصوص کیفیت فهرست ما هم باید بگویم در بین این 30 نفر 24 نفر از نظر تحصیلات دکتری دارند و بیشترشان تدریس می‌کنند و یا استاد نمونه دانشگاه هستند. 6 نفر زن هستند و میانگین سنی نامزدها 42 سال است و این ابتکار و تحول تازه است. این میانگین سنی از میانگین سنی لیست قبلی ما کمتر است که نشان می‌دهد ما به جوان گرایی توجه ویژه داریم.

وی همچنین در خصوص رزومه اعضای لیست خاطرنشان کرد: تخصص نامزدهای لیست ما شامل: علوم سیاسی، اقتصاد، جامعه شناسی، سیاست گذاری فرهنگی، پزشکی و دارو سازی، فناوری‌های دارویی، مهندسی انرژی، فلسفه تطبیقی و امور دفاعی و امنیت ملی است. همچنین 4 روحانی حضور دارند که علاوه بر تحصیلات حوزوی دکتری دانشگاهی دارند.

حدادعادل ادامه داد: در این لیست یک نفر از شهرری و یک نفر از اسلامشهر حضور دارند. 10 نفر به خانواده معظم شهدا، 3 فرزند شهید و سردارانی مانند آقای قالیباف و کوثری از یادگاران دفاع مقدس و تعدادی رزمنده و جانباز نیز حضور دارند. 16 نفر سابقه نمایندگی مجلس دارند و 14 نفر برای نخستین بار به مجلس معرفی می‌شوند.

بنای ما تخریب دیگران نیست و پاسخگویی به دشنام و افتراها را نداریم

حداد عادل در پاسخ به سوال "تسنیم"، در واکنش به برخی تخریب‌ها و بداخلاقی‌ها در رقابتهای انتخاباتی در درون خود جبهه انقلاب و جریان اصولگرا گفت: بنای ما تخریب دیگران و پاسخگویی به دشنام و افتراها نیست. مردم ما عموماً عقلانیت بیشتر از هیجان های کاذب می پسندند؛ این تخریب ها یک حربه انتخاباتی است و برای ما، شکست در انتخابات، وارد شدن به بداخلاقی های انتخاباتی است پس به گفته رهبری ما وارد این بد دهانی ها نمی شویم.

مجلس یازدهم کارنامه موفقی دارد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار "آخرین خبر" مبنی بر اینکه عملکرد مجلس یازدهم را چطور ارزیابی می‌کند و  به مجلس یازدهم آیا نمره قبولی می‌دهد و همچنین اینکه بهترین نمره را در بین مجالس گذشته به کدام مجلس می‌دهد، گفت:  معمولا سوالاتی که با پسوند «ترین» همراه است پاسخ دادن به آن مشکل است. چون باید همه موارد با مقیاس علمی ارزیابی شود و من بر همین مبنا نمی‌توانم کارآمدترین مجلس که را بدون ارزیابی اعلام کنم. البته شاید اگر خودخواهی در من باشد، بگویم مجلس هفتم، ولی به هرحال به مجلس یازدهم به واسطه کارنامه ای که داشته نمره قبول می‌دهم.

حدادعادل افزود: این مجلس در مسائل مربوط به مالیات، بیمه، بانک مرکزی، مجوزهای کسب و کار،  اصلاح قانون نظام صنفی مصوبات خوبی داشته بنابراین مجلس یازدهم را موفق میدانم و امیدوارم مجلس دوازدهم بتواند کارهای ناتمام مجلس یازدهم را تمام کند از جمله ساماندهی فضای مجازی که به دلیل پیچیدگی‌هایی که داشت به سرانجام نرسید را به سرانجام برساند.

وی خاطرنشان کرد: پافشاری بر اصول انقلاب و تلاش برای تحقق سیاست های کلی مقام معظم رهبری هدف ما در مجلس است. مجلس مطلوب از نظر ما یک مجلس انقلابی است که رهبر انقلاب عنوان آن را بر مجلس یازدهم دادند و امیدواریم مجلس دوازدهم هم بتواند در ادامه مسیر مجلس یازدهم موفق باشد.

حدادعادل در پاسخ به سوال "خبرنگار اسپانیایی" در خصوص نقش جمهوری اسلامی در بهبود وضعیت غزه گفت: جمهوری اسلامی تلاش می‌کند تا مردم مظلوم فلسطین و غره به حقوق خود برسند. فلسطین ازان مردمش است و مردم غزه برای دفاع سرزمینشان تلاش می‌کنند. جمهپری اسلامی پشتیبان این مردم است و سعی می‌کند از گسترس جنگ جلوگیری کند و با حضور در مجامع بین المللی سعی در برقراری آتش بس در غزه است تا مردم غزه از ظلم و ستم صهیونیست‌ها رهایی یابند.

 میزان مشارکت در انتخابات قابل قبول خواهد بود

وی در پاسخ به سوال "خبرنگار ژاپن" درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات، گفت: درباره میزان مشارکت، اظهارنظر قطعی نمی‌توان کرد. من خودم احتمال می‌دهم که میزان مشارکت در حد قابل قبول باشد، البته تصدیق می‌کنیم به دلیل تحریم‌های طولانی و به قول آمریکایی‌ها که البته ژاپنی‌ها آمریکایی‌ها را بهتر از ما می‌شناسند،  فلج‌کننده‌ترین تحریم‌ها بیش از 12 سال بر ملت ایران تحمیل شده، درصدی از مردم به دلیل مشکلات اقتصادی، تورم، گرانی و بیکاری در رأی دادن شرکت نکنند.ما این را می‌دانیم ولی تصور می‌کنم انتخابات خوبی با مشارکت قابل قبول داشته باشیم.

او همچنین در پاسخ به همین خبرنگار درباره لایحه عفاف و حجاب، گفت: درست است که رعایت حجاب  مستلزم اعتقاد است و حجاب یک امر شرعی است که وقتی کسی معتقد باشد، آن را رعایت می‌کند. جمهوری اسلامی ایران یک جمهوری سکولار نیست و بر پایه دین استوار شده است؛ انقلاب اسلامی یک انقلاب دینی بوده و حکومت ما حکومت اسلامی است و آنچه در اسلام حرام شده، حکومت ما هم آن حکم را در جامعه اجرا می‌کند. فعالیت فرهنگی لازم است ولی هر امر فرهنگی باید یک قانون هم داشته باشد.

حداد عادل تصریح کرد: در قانون عفاف و حجاب سعی شده کسانی که می‌خواهند حدود شرعی و اسلامی را بشکنند، با قانون مواجه باشند.زنان ایرانی در حالی که کسی مزاحم آنها نیست هم به حجاب علاقمندند و علیرغم تبلیغات دشمن از یکسال و نیم پیش که خواستند زنان حجاب بردارند، درصد کمی از زنان در کل کشور هستند که رعایت نکرده باشند و قانون هم با توجه به این واقعیت‌ها تدوین شده است.

سیاست ما در منطقه ایجاد امنیت و صلح است

وی همچنین در خصوص هزینه‌های خرج شده برای کشورهای منطقه توسط ایران گفت:  ما خبر نداریم که این هزینه‌ها کجاست. ولی سیاست ما در منطقه ایجاد امنیت و صلح است و شما می‌دانید از زمانی که رژیم صهیونیستی در منطقه به وجود آمده صلح و امنیت از بین رفته و ایران در تلاش برای برقراری امنیت در منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: ایران می‌خواهد امنیت را به خود کشورهای منطقه واگذار کند اما امریکا در منطقه کودتا می‌کند، کشور به وجود می آورد و رژیم جعل می‌کند به همین خاطر ایران می‌خواهد مردم منطقه خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند.

رییس شورای ائتلاف در پاسخ به سوال "خبرنگار ایلنا" درخصوص علت حذف محسن پیرهادی از لیست ائتلاف، گفت: داستان جایگزین کردن آقای پیرهادی ناتمام بازگو می شود. دوستان پایداری می‌خواستند که هم آقای دهنوی حذف شود و هم آقای نبویان اضافه شود؛ از این رو با حذف آقای دهنوی آقای نبویان اضافه شد قصد نبود که آقای دهنوی حذف شود بعد یک نفر اضافه شود که بخواهیم آقای پیرهادی را اضافه کنیم.

حداد عادل تصریح کرد: همچنین آقای پیرهادی با فرد دیگر آرای مساوی داشتند که قرعه کشی شد و آقای پیرهادی انتخاب نشد. پس با انصراف آقای دهنوی مقرر شد یک نفر از جبهه پایداری اضافه شود و هیچ ارتباطی به حضور آقای پیرهادی نبود.

 وی اظهار داشت: همه ما در درجه اول باید تلاش کنیم انتخابات با مشارکت بالا، سلامت، امنیت و انتخابات رقابتی به معنای واقعی باشد و مجلسی باشد که از انقلاب و جمهوریت سلامی دفاع کرده و درخدمت مردم باشد.

حداد عادل همچنین در پاسخ به سوالی  مبنی بر اینکه چرا بعد از مصاحبه با بیش از 1000 نفر، نتیجه خروجی و لیست شما افرادی هستند که گفته می‌شود همگی براساس نسبت ها و ارتباطات خویشاوندی و سیاسی در لیست قرار گرفته‌اند، گفت: ما 16 نفر داریم که نماینده بودند و هستند حتی با این 16 نفر هم مصاحبه کردیم، برخی افراد مثلاً نماینده هستند اما به هر دلیلی قصد نداشتند در شهر خودشان کاندیدا شوند مانند آقای بحرینی یا آقای سلیمی که نمایندگان موثر و با کارنامه و توانمندی هستند لذا ما اسامی آن‌ها را در فهرست تهران قرار دادیم. در میان اعضای لیست افرادی که بدون نسبت فامیلی و خویشاوندی در فهرست قرار گرفته باشند هم هستند.

وی تصریح کرد: این از عجایب روزگار است که هرکسی اگر یک فامیل یا آشنایی در یک جایی یا منصبی از نظام دارد، همین یک مدرک جرم شده است و دیگر نباید به آن فرد میدان داده شود. این‌هایی که الان انتقاد می‌کنند و تبارنامه منتشر می‌کنند این‌ها فرزندان خودشان و اقوام‌شان قرار نیست به نظام خدمت کنند؟ نوبت خود این‌ها هم خواهد رسید. این شیوه خوبی نیست که بگردیم و نسبت ها را پیدا کنیم و هرکسی را به یک مقام یا شخصیتی بچسبانیم و مانع فرصت دادن به افراد شویم.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =