a

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از کاهش سفرهای نوروزی تا حدود ۵۳ درصد خبر داد و گفت: انتظار داریم کاهش این سفرها به بیش از ۸۰ درصد برسد.

به گزارش ایسنا، علی اصغر مونسان از مردم درخواست کرد اگر هتل و یا تور مسافرتی را برای تعطیلات نوروز رزرو کرده بودند، به منظور حمایت از صنعت گردشگری و جلوگیری از ورشکستگی آن، سفرها را کنسل نکنند و دنبال دریافت مبالغ خود نباشند، بلکه آن را به تعویق بیندازند. او این قول را هم داد که بعد از کرونا با همین نرخی که مردم سفرها را رزرو کرده بودند، خدمات بدهند.

تکلیف بنزین سفر را دولت تعیین می‌کند

این عضو کابینه دولت، درباره تکلیف سهمیه بنزین سفر که کمیسیون تلفیق بودجه، ۶۰ لیتر با این عنوان تصویب کرده بود، اما دولت با شیوع ویروس کرونا واگذاری آن را به آینده موکول کرد، گفت: این سهمیه مصوب دولت است که باید درباره آن تصمیم گیری و راجع به آن توضیح دهد. حتما دولت به حوزه گردشگری که از ناحیه شیوع این ویروس آسیب دیده است، کمک خواهد کرد و تدابیر لازم را برای سفرهای مردم خواهد سنجید.

او همچنین از مردم برای همکاری در کاهش سفرها در وضع موجود، تشکر کرد و افزود: بعد از کرونا برنامه ویژه ای برای سفرهای مردم داریم که حتما اجرا می شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می گفت، با نگاهی به وضعیت گردشگری در سال ۹۸ اظهار کرد: در دو سال گذشته روند ورود گردشگران خارجی با شیب صعودی جریان داشت؛ تعداد گردشگران خارجی که در سال ۱۳۹۶ به ایران سفر کردند حدود چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بود، درحالی که سال ۹۷ این تعداد به حدود ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسید. هدف گذاری سال ۹۸ روی عدد ۱۰ میلیون نفر بود که تا ماه یازدهم به هشت ملیون و ۶۰۰ هزار گردشگر دست یافته بودیم اما بحران هایی چون کنسلی پروازهای بین المللی و شیوع ویروس کرونا که با فصل سفر گردشگران خارجی به ایران همزمان شد، آن رشد را متوقف کرد.

وی همچینن به تلاش های ایران برای گسترش بازارهای هدف گردشگری اشاره کرد و افزود: ایران در یک سال گذشته با عمان لغو روادید داشت که شمار گردشگران ورودی از این کشور را تا ۳۰۰ درصد افزایش داد. این برنامه در چین نیز پیگیری شد و با روندی که سفر گردشگران چینی به ایران آغاز شده بود، انتظار می رفت در این بازار نیز با رشد قابل توجهی مواجه شویم که با شیوع ویروس کرونا، این برنامه ها و ورود گردشگران این کشور به ایران متوقف شد.

مونسان اضافه کرد: ورود گردشگر از بازارهای منطقه ای نیز رشد قابل ملاحظه ای داشته، هرچند در مقابل، بازار اروپا در این مدت تحت تاثیر تحریم و کاهش پروازهای بین المللی قرار گرفت. با این حال بازاریابی ایران متوقف نشد، بلکه بازارهای جدیدی برای جلب گردشگر انتخاب شده است.

او، حجم سرمایه گذاری در گردشگری را نیز بالا دانست و گفت: حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سهم سرمایه گذاری در گردشگری ایران است. درحال حاضر دو هزار واحد بومگردی راه اندازی شده و ۵۰۰ هتل درحال ساخت است که انتظار می رود دست کم ۵۰ درصد این هتل ها تا پایان سال ۹۹ به بهره برداری برسند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کیفیت خدمات واحدهای اقامتی را مناسب دانست و بیان کرد: مردم حتما این موضوع را تایید می کنند هرچند هنوز به نقطه ایده آل نرسیده ایم.

۶۰۰ میلیون دلار سهم صادرات صنایع دستی/ ۵۰ درصد را گردشگران با چمدان خارج کردند

او نگاهی هم به وضعیت صنایع دستی داشت و با اشاره به مشکلات آن در بازاریابی، فروش و بسته بندی، اظهار کرد: برنامه تجاری سازی، بسته بندی و برندسازی صنایع دستی، جدی پیگیری شده است و درصدد ایجاد تغییرات جدی هستیم.

وی افزود: تا کنون ۶۰۰ ملیون دلار صادرات صنایع دستی ثبت شده که ۵۰ درصد از مبادی رسمی و ۶۵۰ درصد هم به صورت چمدانی و از طریق گردشگران صادر شده است. امید داشتیم این عدد بیشتر باشد که با شیوع کرونا و کاهش تعداد گردشگران خارجی، امکان پذیر نشد.

او درباره چگونگی حمایت از هنرمندان صنایع دستی، اظهار کرد: حدود ۷۰ درصد از شاغلان صنایع دستی را زنان تشکیل می دهند که بیشتر آن ها هم سرپرست خانوار هستند و برای حمایت، وام های ارزان قیمت اختصاص داده شده است.

نگران ثبت میراث ناملموس و تاریخی ایران در یونسکو نباشد

مونسان درباره اتفاقات میراث فرهنگی در سال ۹۸ به ثبت پرونده جنگل های هیرکانی اشاره کرد و افزود: در سال ۹۹ پرونده راه آهن شمال به جنوب ایران برای ثبت در یونسکو پیگیری می شود و پرونده اورامانات در سال ۱۴۰۰ ثبت خواهد شد و بعد از آن هم پرونده کاروانسراهای ایران در اولویت ثبت است.

وی ادامه داد: بسیاری نگران محدودیت ثبت آثار تاریخی در یونسکو هستند که به دلیل محدودیت در سهمیه، ابتکاری به خرج داده شد تا دیگر ثبت های نقطه ای نداشته باشیم و برای محورها پرونده تهیه کنیم تا مجموعه ای آثار تاریخی ثبت شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در حوزه ثبت میراث ناملموس نیز این نگرانی ها وجود دارد که میراث ناملومس ایران به نام کشورهای دیگر ثبت شود، چاره ای نداریم مقید به سهمیه بندی یونسکو هستیم اگر بتوانیم حتما در  پرونده های مشترک با کشورهای دیگر، حاضر می شویم. هرچند این مساله حوزه نفوذ ایران فرهنگی را نشان می دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =