a

رئیس جمهور نامگذاری سال ۱۳۹۹ هجری شمسی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سال «جهش تولید» را فرصت خوبی برای دولت، تولید کنندگان، بخش خصوصی و همگان جهت تلاش مضاعف در مسیر ایجاد جهش در تولید دانست.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه در جلسه هیات دولت با بیان اینکه در سال جدید همه توانمان را باید در راه توسعه و پیشرفت کشور بکار بگیریم، به فهرستی از دستاوردهای اقتصادی دولت در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب، حرکت سریعتر و قوی تر در تولید را می خواهند و راه تحقق آن نیز انجام یک سری اقدامات زیربنایی و سریع است.

وی با بیان اینکه امسال همچنین سال افتتاح طرح‌های مهم در کشوراست ، از همه وزرا خواست در روزها و هفته های آینده طرحهای مهمی که در سال ۹۹ در عرصه های مختلف تکمیل می کنند،  اعلام نمایند.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

امروز اولین جلسه هیات دولت در سال ۱۳۹۹ تشکیل شد که بخشی از بحث‌های امروز راجع به مسائل کرونا بود؛ اقداماتی که شده و اقداماتی که باید انجام بگیرد و بخشی از آن هم راجع به مسائل بودجه و آنچه در سال جدید، به عنوان جهش تولید مطرح است.

در آغاز باید از مردم عزیز و خوب کشورمان تشکر و سپاسگزاری کنم که همه دستورالعمل‌ها و خواهش‌هایی که ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت و درمان داشتند، اکثریت قاطع مردم به آن عمل کردند؛ دید و بازدیدهای عید را در فضای غیرحضوری انجام دادند، بسیاری از مردم سفرها را کنسل کردند؛ حالا چه با وسایل شخصی و چه وسایل عمومی که می‌خواستند بروند و باز گزارشات ما این است آنهایی هم که به سفر رفتند در محل سکونت جدید خود ماندند و این مساله قرنطینه شخصی و داوطلبانه را همه اجرا و عمل می‌کنند و این ماندن در منزل امروز به عنوان بهترین راه برای این است که سریع‌تر به شرایط معمولی جامعه خود دست پیدا کنیم و مردم بتوانند زندگی راحت خود را ادامه دهند.

از تولیدکنندگان محترم و آنهایی که نیازمندی‌های مردم را تامین و اداره می‌کنند؛ مردم ما توجه دارند که همه آنهایی که برای تولید آب آشامیدنی سالم در کنار تصفیه‌خانه‌های بزرگ تلاش می‌کنند تا آب بهداشتی سالم در اختیار مردم شهر و روستا قرار گیرد؛ همه آنهایی که تلاش می‌کنند برای اینکه نیازمندی‌های انرژی در اختیار مردم قرار گیرد، حالا برق، گاز، گازوئیل، بنزین هست؛ همه آنهایی که در بخش‌های مختلف و پمپ بنزین‌ها فعالیت می‌کنند؛ همه فروشگاه‌های مواد غذایی و همه کارخانجاتی که امروز برای وسایل بهداشتی و مواد غذایی مردم کار می‌کنند، واقعا باید از آنها تشکر و سپاسگزاری کنیم که در صحنه نیازمندی‌های جامعه فداکاری می‌کنند.

البته فداکاری بالاتر برای آن عزیزان ما هست که در بیمارستان‌ها برای نجات جان انسانها مشغول تلاش هستند و شبانه روز هم کادر درمانی کشور و نظام سلامت و هم نیروهای مسلح و هم آنهایی که داوطلبانه آمدند و امکانات خود را اعم از پول نقد یا امکانات خاص در اختیار سیستم بهداشت و درمان قرار دادند برای اینکه ما از این شرایط خاص عبور کنیم؛ هلال احمر، نیروهای مسلح، نیروی انتظامی، بسیج و همه آنهایی که در جاده‌ها به خاطر سلامت شما ایستادند و از شما می‌خواهند که اگر شرایط عادی را ندارید به سفر ادامه ندهید. ممکن است برای بعضی از عزیزان ما خوشایند نباشد، اما بدانند که « وَ عَسی‌ أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ» گاهی وقتها بعضی چیزها خوشایند نیست اما هم ضروری و لازم و هم به نفع جامعه است.

باز هم به مردم عزیز کشورمان اطمینان می‌دهم که همه ارکان نظام، همه مسوولین از دولت و سایر قوا و نیروهای مسلح، همگی اولین دغدغه خاطرشان سلامت شما و فرزندان شما و تامین نیازمندی‌های زندگی شماست و الحمدالله شرایط ما در مقایسه با سایر کشورها حتی کشورهای پیشرفته و اروپایی چه از نظر تامین نیازمندی‌های ضروری، بهداشتی و چه از نظر بیمارستان، تخت بیمارستان و نقاهتگاه‌ها شرایط بهتری است و این در سایه تلاش و کوشش همگی است.

از رسانه‌ها و صدا و سیما هم تشکر می‌کنم؛ آنها هم برای آگاهی و آموزش مردم، همه گونه تلاش را انجام می‌دهند و همه عزیزانی که در فضای مجازی، بچه ها را سرگرم می‌کنند، ورزش را به آنها یاد می‌دهند شادی را به داخل خانه می‌برند، حالا چه از طریق برنامه‌های صدا و سیما و چه از طریق فضای مجازی از آنها هم تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.

ما باید با همکاری و هماهنگی با یکدیگر و همنوایی ان شاءالله این روزهای سخت را بگذرانیم و خواهیم گذراند؛ این یک بلیه جهانگیر و همه گیر است و همه باید در این زمینه تلاش کنیم.

در ایام عید امسال هم برخی سنت‌های ملی و سنت‌های دینی خود را کنار گذاشتیم و هم نتوانستیم به اماکن مقدسه برویم و هم نتوانستیم در نمازهای جماعت و جمعه برویم و هم نتوانستیم دید و بازدید معمولی مرسوم همه ساله را انجام دهیم؛ بنابراین برخی از مناسک ملی خود و برخی از مناسک دینی خود را به خاطر هدف مهم‌تر و بالاتر که سلامت بوده کنار گذاشتیم؛ ان شاءالله خداوند زندگی مردم را توام با سلامت می‌کند و بعدا در فرصت‌های دیگر مردم جبران خواهند کرد.

به هر حال اسلام قبل از همه دین بهداشت است؛ ۱۴ قرن پیش در آن دورانی که اروپا و غرب  اساسا خیلی با مسائل بهداشتی سر و کار نداشتند، جزیره العرب هم به طریق اولی کاری به بهداشت نداشت، یکی از اصول اولیه اسلام «النظافه من الایمان» بود و مردم را به پاکی و پاکیزگی تشویق کرد و از مردم خواست برای پنج وقتی که به نماز می‌ ایستند، دست و صورت خود را بشویند، سر و پا را مسح بکشند؛ یعنی اساس نظافت درون عبادت و دین ماست.

از لحاظ ملی هم آن کسی که  الکل را اختراع کرد زکریای رازی و دانشمند ایرانی بود؛ آن ماده ای که ماده‌المواد بسیاری از ضدعفونی‌هاست، آن هم به دست ایرانی‌ها بوده که تولید شده و در اختیار انسانها قرار گرفته است.

اساسا بخش بزرگی از علم پزشکی را ایرانی‌ها ترویج کردند؛ بوعلی سیناها و دیگران. بنابر این جهان مرهون فرهنگ اسلام و فرهنگ ایرانی در بسیاری از زمینه‌های علمی و بهداشتی است و همه باید در این مقطع قدردان همدیگر باشیم.

مساله دیگری که باید بر آن تاکید کنم اینست که در این سال جدید باید همه توان خود را برای توسعه و پیشرفت کار و کشور به کار بگیریم؛ مقام معظم رهبری در این سالهای اخیر همواره بر مسائل اقتصادی و تولید و جهش تولید تاکید کردند و دولت همه توان خود را در سال گذشته به کار گرفت برای اینکه تولید رونق پیدا کند. اینکه در سال گذشته موفق شدیم۷ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی را فعال کنیم، به معنای این بود که سال تولید را دنبال کردیم؛ اینکه در سال گذشته توانستیم صدها طرح مهم را افتتاح کنیم به معنای این بود که در مسیر تولید حرکت کردیم؛ اینکه مردم امسال در هیچ مقطعی حتی در زمستان احساس نکردند که کمبود و مشکل گاز هست، این همان اثر تولیدی بود که مردم مشاهده می کردند.

با اینکه مصرف بنزین ما یک مقطعی تا ۱۰۰ میلیون لیتر در روز هم پیش رفت، اما در عین حال نیاز به بیگانگان نداشتیم و در داخل تولید کردیم؛ این به معنای همان کار و فعالیتی است که مردم در زندگی روزمره خود احساس و لمس می‌کردند.

اینکه بازار ما بازاری بود که گاهی بعضی از جنس‌ها گران‌تر و بعضی‌ها متعادل بود، اما قفسه‌ها خالی نبود، به معنای این بود که مردم در زندگی روزمره خود این تولید را لمس می‌کردند؛ البته بعضی از جاها هست که تلاش‌ها و کوشش‌ها یک مقدار زمان می‌برد که به نتیجه برسد؛ به طور طبیعی ممکن است مردم آن موارد را لمس نکنند و لمس آن موارد احتیاج به جهش بزرگ دارد و آن که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند اینکه مواردی که برای مردم ملموس نبوده یک تلاش مضاعفی را انجام دهیم برای اینکه تا پایان سال یعنی سال ۹۹ برای مردم ملموس شود.

این دستور ایشان یک فرصت بسیار خوبی برای دولت، تولید کنندگان، بخش خصوصی، بخش عمومی غیردولتی و برای همه است که تلاش خود را مضاعف کنیم؛ اتفاقا از وزرا خواستم که در روزها و هفته‌های آینده و ان شاءالله در همین ماه فروردین طرح‌های مهمی که در سال ۹۹ تکمیل می‌کنند و تا پایان  ۹۹ به  افتتاح می‌رسد،  اعلام کنند و به مردم بگویند که امسال در زمینه آب، برق، تصفیه‌خانه، نفت، گاز، فلرها، پتروشیمی، صنایع، کشاورزی، در زمینه مسکن، راه و مسائل دفاعی، هر کس در هر بخشی که مسوولیت به عهده دارد، چه  طرحهایی افتتاح می شود.

اینکه این همه توانستیم شرکت‌های دانش‌بنیان را فعال کنیم و یک رقمی نزدیک به  ۵ هزار شرکت دانش بنیان در سالهای اخیر فعال شد؛ اینکه در زمینه فضای مجازی این همه کسب و کار فعال شد و ان شاءالله باید در فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال اعلام کنیم که تا پایان سال چه کارهایی را انجام می‌دهیم و چگونه باید این حرکت را به پیش ببریم.

در بحث روابط خارجی چه اقداماتی را تا پایان سال پیش رو داریم؛ کاری که باید روابط خارجی انجام دهد در زمینه تولید، صادرات ، مواد اولیه‌ای که نیاز داریم و باید وارد کنیم، همه اینها را ان شاءالله به مردم اعلام می‌کنیم.

طرح‌های مهمی را به عنوان سال افتتاح طرح‌های مهم در ایران امسال اعلام کردم و تا پایان سال شاهد افتتاح طرح‌های بسیار مهم در زمینه‌های مختلف در کشور خواهیم بود و از همین الان هم باید فهرست این افتتاح‌ها به اطلاع مردم برسد و همه توان خودمان را به کار بگیریم تا این طرح‌ها برای اینکه آنچه مورد نظر مقام معظم رهبری بوده به ثمر بنشیند.

ایشان تولید مضاعف را می‌خواهند، ایشان حرکت سریع‌تر و قوی‌تر در تولید را امسال می‌خواهند؛ راه آن اینست که اقدامات زیربنایی سریع در همین ماههای اولیه باید انجام دهیم؛ اصلاحات بانکی یکی از مسائل اساسی ما هست؛ همه مردم عزیز بدانند اگر تولید می‌خواهد فعال شود یعنی سرمایه؛ تولید یعنی سرمایه، تولید یعنی علم و دانش و فناوری، تولید یعنی روابط خارجی با دنیا؛ اگر این سه را حذف کنید، تولیدی به وجود نمی‌آید. جهش تولید در سایه روابط خوب با همسایگان و دوستان در سطح جهان است؛ برای واردات و صادرات، برای اینکه علم و دانش را بیاموزیم و بیاموزانیم، هر دو  هم تعلیم هم تعلم؛ اگر ما می‌خواهیم سال، سالِ جهش تولید باشد، تولید بدون سرمایه گذاری امکان پذیر نیست؛ حالا یا سرمایه گذاری اول یا سرمایه‌گذاری ‌ای که ما نیاز داریم برای سرمایه در گردش یا برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمامی که در اختیار داشتیم؛ همه اینها سرمایه می‌خواهد.

اشتغال هم می‌خواهیم؛ اشتغال هم در سایه سرمایه است و در کنار اینها فناوری و تکنولوژی می‌خواهیم. حالا اگر تکنولوژی وسرمایه آمد اما نتوانستیم ماده اولیه که نیاز داریم وارد کنیم؛ باز هم تولید نمی‌شود، اگر ماده اولیه آمد و تولید کردیم ، نمی‌توانیم صادر کنیم باز هم انجام نمی‌گیرد؛ بنابراین سیاست خارجی، روابط خارجی، علم و تکنولوژی و سرمایه، اساس این برنامه است و باید اینها را مد نظر قرار دهیم.

اصلاحات بانکی می‌تواند کمک اصلی را به تولید انجام دهد؛ سرمایه‌های جامد باید بیاید و فعال شود، دستگاه‌های دولتی باید سهام خود را  به بازار بورس عرضه کنند؛ در سال گذشته شرایط بسیار خوبی در بورس داشتیم و ان شاءالله امسال هم شرایط خوبی در بورس خواهیم داشت؛ رونق بورس به این است که همه دستگاههای دولتی سهام و اموال خود را در بورس عرضه کنند؛ امسال برای حرکت در تولید نیازمندیم که این سهام را به بازار بورس و یا فرابورس عرضه کنیم و بتوانیم تحول بزرگ را شاهد باشیم.

اصلاحات گمرکی یکی از مسائل مهم برای تولید است؛ اتفاقا امروز صبح‌ یکی از بحث‌های ما کاغذبازی در گمرک بود؛ یعنی یک اموالی خریداری می‌شود که مورد نیاز جامعه است، وارد گمرک می‌شود و به انبار می‌رود، حال از این انبار چه وقت خارج می‌شود باید کسی بیاید که محاسبات ریاضی قوی داشته باشد و به ما بگوید چقدر طول می‌کشد؛ استاندارد یک طرف قصه است، غذا و دارو یک طرف قصه است، بخش دامپزشکی و کشاورزی یک طرف قصه است، خودِ بهداشت و درمان در بخشی یک طرف قصه است، بانک مرکزی یک طرف قصه است؛ همه الحمدالله هستند، نعمت خداوند فراوان است برای اینکه این جنسی که آمده، وارد گمرک شده خارج نشود؛ بماند تا بماند که اموال متروکه شود که بعد بلایی سرِ آن اموال متروکه بیاید.

بیاییم واقعا گمرک را اصلاح کنیم؛ وقتی می‌گویم گمرک را اصلاح کنیم یعنی همه دستگاههایی که نظارت و دخالت دارند. نمی‌خواهم بگویم که نظارت آنها قطع شود؛ کاغذبازی از بین برود؛ برای الکل و نیازمندی همین ایام به خاطر کرونا یک جنسی را می‌خواهیم از گمرک خارج شود و به اصفهان برود؛ چند روز خودِ من ساعت‌ها با وزرای مختلف وقت گذاشتم؛ از این خوان رد می‌شویم، گرفتار خوانِ بعدی می‌شویم؛ خوان بعدی را رد می‌کنیم گرفتار خوان بعدی می‌شویم؛ این هفت‌خوانی که گفتند فکر کنم اشتباه  کردند؛ اینجا هفتاد خوان داریم. باید اینها را اصلاح کنیم و این اصلاح هم وظیفه ما، مجلس و قوه قضاییه است؛ همه مسوولیم و باید دست به دست هم بدهیم.

سیستم مالیاتی را باید اصلاح کنیم؛ هم مردم باید در کسب و کار خود مالیات بدهند و هم باید به گونه‌ای باشد که به کسب و کار مردم لطمه نزند. چگونه مالیات بگیریم؟ چه وقت مالیات بگیریم؟ بر چه مبنایی مالیات بگیریم؟ اینها هم بخشی است که باید در زمینه مالیاتی اصلاح کنیم.

اگر جهش تولید می‌خواهیم باید این زیربناها اصلاح شود؛ فضای کسب و کار باید بهبود پیدا کند. شما یک مجوز می‌خواهید چقدر معطلی دارد تا به آن مجوز برسید؟ تا ما این را اصلاح نکنیم فضای کسب و کار ما بهبود پیدا نمی‌کند؛ مردم در فضای کسب و کار نیاز به امنیت کافی دارند؛ اگر امنیت نباشد، این یکی دخالت می‌کند، آن یکی دخالت می‌کند و نمی‌توانیم به نتیجه و جایی برسیم.

باید مردم احساس کنند در فضای عادلانه هستند؛ اگر بنا باشد یک تولید دست بخش خصوصی یک جور است، یک تولید دست نیروی مسلح یک جور است، یک تولید دست نهادهای دیگر یک جور دیگر است، یک تولید دست دولت است؛ این رانت‌ها را باید برداریم؛ باید شرایط مساوی شود و رقابت عادلانه‌ای بین همه دستگاهها ایجاد شود؛ باید رانت‌ها کنار رود تا بتوانیم شاهد یک حرکت قابل قبول در زمینه تولید باشیم؛ البته همه می‌دانیم و مردم می‌دانند در شرایط بسیار سختی هستیم؛ ما در یک شرایط معمولی  اقتصادی نیستیم؛ تحریمی که تحریم ظالمانه ، غیرقانونی و تروریستی که از طرف آمریکا به مردم ایران تحمیل شده و متاسفانه مشکلات زیادی برای ما درست شده است.

اینکه آمریکایی‌ها می‌گویند در شرایط سختی کرونا حاضریم به ایران کمک کنیم از آن دروغ‌های بزرگ تاریخ است؛ مثل یک آدمی که آمده سر چشمه را گرفته و نمی‌گذارد کسی به سمت چشمه آب زلالی که وجود دارد برود و یک لیوان آب گل‌آلود آورده و تعارف می‌کند و می‌گوید من آمده‌ام کمک کنم، می‌دانم شما تشنه هستید.

شما اگر می‌خواهید کمک کنید چکمه‌ات را از مسیر راه بردار و از مسیر راه فعالیت یک ملت کنار برو؛ تو آمدی چشمه آب را بستی، تو آمدی برای فروش نفت مشکل درست کردی؛ آمدی برای گردش بانکی مشکل درست کردی؛ هم برای دارو، هم برای غذا، هم برای مواد اولیه، هم برای اشتغال؛ بخشی از بیکاری مسوولش آمریکاست، بخشی از زندگی سخت مردم مسوولش آمریکاست، بخشی از عدم سرمایه در گردش برای  کارخانه‌ها مسوولش آمریکاست، کمبود برخی از داروها مسوولش آمریکاست، برخی از انسانهایی که به خاطر نداشتن شغل در یک شرایط فوق العاده بحرانی زندگی می‌کنند مسوول آن آمریکاست.

آمریکایی ها که مسوول بزرگترین جنایات در این منطقه و مسوول جنایت در ایران و تروریسم به معنی واقعی کلمه هستند و در این شرایط افکار آنها و زیربنای تفکر غلط و تروریستی آنها برای دنیا آشکارتر شده، می‌گویند ما حاضریم در کرونا کمک کنیم؛ همان یک لیوان آب گل‌آلودی است که تعارف می‌کنند، اما نمی‌گویند چشمه‌های اصلی را جلوی این ملت بستیم.

ما لیوان آب گل‌آلود شما را نمی‌خواهیم، شما کنار بروید؛ شما موانع را کنار بگذارید، شما ملت‌ها و شرکت ‌ها، خریداران، وارد کننده‌ها و صادرکننده‌ها را اذیت نکنید؛ ما خوب بلدیم چه کار کنیم. ملت ما ، تجار ما و پزشکان ما خوب بلد هستند؛ دانشمندان ما به خوبی آشنا هستند.

متاسفانه در این شرایط، شیادان اصلی تاریخ، امروز زبان باز کردند و سخنانی را می‌گویند که فقط ماهیت افکار احمقانه خودشان را ظاهر می‌کنند؛ این تفکر، یک تفکر احمقانه و غلط است. آنها فکر می‌کنند مردم دنیا آنقدر ساده و زود باورند که حرف‌های ناروای آنها را گوش کنند و یا ملت ایران که ملتی بزرگ و فهیم است، تحت تاثیر قرار بگیرد.

بنابراین ان شاءالله ما روی پای خود ایستادیم و بر مبنای رهنمودی که امسال در اختیار داریم همه توان خود را برای تولید به کار می‌گیریم و به مردم عزیزم قول می‌دهم که پزشکان، پرستاران و همه بخش‌های مختلف در زمینه درمان و تولید موادی که به درد بهداشت می‌خورد با همه وجود پای کار هستند و ان شاءالله با کمک و یاری همدیگر از این بلیه عبور کرده و سال خوبی را تجربه خواهیم کرد و مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت که الحمدالله در این ایام این همکاری و کمک کاملا مشهود بوده و خداوند هم ما را یاری خواهد کرد.

 ایام، ایامِ بعثت است و بعثت یعنی رحمت؛ «و ما ارسلناک الا رحمه للعالمین»؛ روزهای رحمت خداوند است و رحمت توسط پیامبر عظیم‌الشان است و انشاءالله این رحمت شامل حال همه باشد.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =