a

جمهوری اسلامی ایران بامداد امروز ترور سردار «قاسم سلیمانی» را با حمله موشکی گسترده به مواضع آمریکا در عراق پاسخ داد. این پاسخ موشکی با واکنش‌های گسترده‌ای روبرو شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بامداد چهارشنبه نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به ترور سردار «قاسم سلیمانی» توسط آمریکا، شماری از پایگاه‌های ارتش آمریکا در عراق را هدف حمله موشکی قرار داد.

عین الاسد در ۱۰۸ کیلومتری غرب «الرمادی» قرار دارد. در سال ۲۰۰۳، تفنگداران آمریکایی این پایگاه را اشغال کردند و تا سال ۲۰۱۱ در آن باقی ماندند. عین الاسد دومین پایگاه هوایی بزرگ عراق است. در پایان سال ٢٠١٤، به بهانه مبارزه با داعش، بار دیگر این پایگاه تحت اختیار نظامیان آمریکایی حاضر در  ائتلاف بین‌المللی ضد داعش قرار گرفت.

منابع مطلع می‌گویند عین الاسد از مهم‌ترین پایگاه‌های آمریکا در عراق است و سیزده موشک بر سر آن فرود آمد. ارتش عراق اعلام کرده هفده موشک به آن اصابت کرده است. آنچه موشک‌های ایران در این پایگاه زدند، «مقر عملیات مرکزی» آمریکاست که سامانه‌های ارتباطی و سامانه مخصوص پهپادها و همچنین زیرساخت‌هایی مهم را در خود جا داده است. همچنین پایگاه اربیل نیز که جدیدترین و مهم‌ترین سامانه‌های جاسوسی آمریکا در منطقه را در خود جای داده و به نوعی «مرکز فعالیت‌های اطلاعاتی و جاسوسی» آمریکاست، هدف دست کم پنج موشک قرار گرفته است. نقاط انتخاب شده از نقاط حساس آمریکایی‌ها در عراق است.

در ادامه تحولات مربوط به این حمله به صورت لحظه به لحظه آمده‌اند: 

۱۹:۵۱- «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا که تا پیش از این از هدف قرار دادن نقاط متعدد در ایران صحبت می‌کرد، در نطق خود بعد از ضربه موشکی جمهوری اسلامی، از هرگونه تهدید نظامی علیه ایران عقب‌نشینی کرد و با صدایی لرزان از لزوم صلح با ایران، لزوم کاهش حضور آمریکا در منطقه غرب آسیا و منفعت مشترک آمریکا و ایران در مبارزه با داعش سخن گفت.

۱۹:۴۰- وزارت خارجه عراق گفته سفیر ایران را احضار خواهد کرد. 

۱۷:۱۵ - «کنستانتین کاساچف » رئیس کمیته شورای روابط خارجی فدراسیون  روسیه نیز گفت: «امیدواریم واشنگتن اکنون سر عقل آمده باشد که نه به حمله موشکی، بلکه به اظهارات رسمی تهران توجه کند. تهران گفت پاسخ متناسب داده است».

۱۷:۱۵ - «ولادیمیر جباروف» نایب رئیس کمیته امور بین‌الملل مجلس نمایندگان روسیه در این باره گفت: «حمله‌های متقابل ایالات متحده و ایران می‌تواند به یک جنگ تمام عیار در منطقه منجر شود. اگر واشنگتن متوجه شود که نمی‌تواند به اهداف خود برسد، خطر یک جنگ هسته‌ای وجود دارد.ما باید تلفات متحمل آمریکایی‌ها پس از حمله موشکی ایران را ارزیابی کنیم». 

۱۶:۵۷ - شرکت هواپیمایی امارات  اعلام کرد که هیچ گونه تغییری در مسیر پروازهای آن در آسمان ایران رخ نداده است.

۱۶:۴۵ - شبکه سی.اِن.اِن گزارش کرد تیم امنیت ملی آمریکا وارد کاخ سفید شد.

۱۶:۳۷ - وزارت خارجه فرانسه ضمن هشدار درباره وضعیت جاری تنش‌ها بین آمریکا و ایران و اثرات آن بر منطقه غرب آسیا، از شهروندان فرانسوی خواست در شهر «حیفا» تدابیر امنیتی را رعایت کنند.

۱۶:۳۵ - حدود یکصد نفر از مخالفان ترامپ در ساختمان سنای آمریکا جمع شده و خواستار برکناری وی به‌خاطر پرونده اوکراین‌گیت و سیاست‌های تنش زای او علیه ایران شدند.

۱۶:۲۱ - منابع خبری از تخلیه چند نقطه توسط آمریکا در شرق سوریه خبر دادند اما برخی دیگر گفتند این اقدام جابه‌جایی‌هایی برای اتخاذ تدابیر احتیاطی است.

۱۶:۱۶ - سفارت آمریکا در کویت، ضمن اعلام پایبندی واشنگتن به امنیت این کشور، در بیانیه‌ای گفت:‌ «هیچ تغییری در فعالیت سفارت آمریکا در کویت رخ نداده و فعالیت آن به صورت طبیعی ادامه دارد».

۱۶:۱۶ - سفارت آمریکا در اردن ضمن هشدار به اتباع خود برای دوری کردن از تجمعات، از افزایش تدابیر امنیتی در سفارتخانه خود در «اَمان» خبر داد.

۱۶:۰۳ - وزارت خارجه کانادا درباره سفر اتباع خود به ایران و عراق هشدار داد.

۱۵:۳۹ - «ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) عملیات موشکی ایران را محکوم کرده و از ایران خواست خشونت‌ها را تشدید نکند.

استولتنبرگ سپس گفت هیچ نظامی ناتو که مشغول ارائه آموزش نظامی به عراقی‌ها بودند، در جریان این عملیات آسیب ندیده‌اند و ۵۰۰ خدمه این سازمان از بغداد دور شدند.

۱۵:۳۷ - «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس ضمن محکوم کردن انتقام موشکی ایران از تروریست‌های آمریکا، عملیات ایران را «بی‌پروا و خطرناک» توصیف کرده و از ایران خواست فوراً اوضاع را آرام کند.

۱۵:۲۶ - وزارت خارجه ایتالیا با محکوم کردن انتقام موشکی ایران از تروریست‌های آمریکایی که سردار سلیمانی را به شهادت رسانده بودند، از کشورهای اروپا خواست برای گفت‌وگو جهت کاهش تنش‌ها اقدام کنند.

۱۵:۱۴ - کشورهای لتونی، اسلوونی و کرواسی اعلام کردند نیروهای نظامی خود را از عراق خارج می‌کنند.

۱۴:۳۸ - یک مقام مسؤول در وزارت خارجه سوریه از پاسخ موشکی ایران به جنایت آمریکا در ترور فرمانده نیروی قدس سپاه و همرزمانش اعلام حمایت کرد.

۱۴:۳۸ - «یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان تأکید کرد در شرایط کنونی فرصتی برای میانجی‌گری بین تهران و واشنگتن وجود ندارد.

۱۴:۰۵ - وزارت خارجه فرانسه نیز عملیات موشکی ایران در پاسخ به ترور سردار شهید سلیمانی و هدف قرار دادن دو پایگاه آمریکا در عراق را محکوم کرد.

۱۴:۰۴ - «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان با محکوم کردن انتقام موشکی ایران از تروریست‌های آمریکایی در عراق، گفت: «از ایران می‌خواهیم که از گام‌های بعدی که منجر به تنش‌زایی بیشتر می‌شود، اجتناب کند».

۱۴:۰۰ - فراکسیون الفتح در پارلمان عراق حضور نیروهای رزمی آمریکا و پایگاه هایشان در عراق را نقض حاکمیت این کشور خواند و تاکید کرد آمریکا باید خاک عراق را ترک کند.

۱۳:۵۸ - «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ادعای اینکه انتقام موشکی ایران نمونه‌ای از تنش‌زایی است، گفت تندتر کردن مارپیچ خشونت به نفع هیچکسی نیست.

۱۳:۵۲ - «مسرور بارزانی» نخست وزیر منطقه کردستان عراق گفت که دولت منطقه کردستان عراق با همه طرف‌ها برای ایجاد آرامش و بازگشت ثبات به منطقه ارتباط خواهد داشت.

۱۳:۴۲ - سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق طی بیانیه‌ای درباره انتقام موشکی ایران، گفت: «ما پیام شفاهی و رسمی ایران درباره پاسخگویی به ترور سلیمانی را دریافت کردیم و فورا، درباره این حمله به فرماندهان نظامی عراق هشدار دادیم تا احتیاط‌های لازم را رعایت کنند».

وی همچنین افزود: تاکنون هیچ گزارشی درباره خسارات جانی احتمالی از سوی طرف عراقی و همچنین نیروهای ائتلاف دریافت نکرده‌ایم.

۱۳:۱۴ - «هری کیزیانس» مدیر مطالعات دفاعی اندیشکده آمریکایی «مرکز منافع ملی» در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌بی‌سی» ضمن هشدار درباره توان بالای تهران برای مقابله با تهدیدات واشنگتن، بر ناتوانی آمریکا برای مقابله با برنامه موشک بالستیک ایران تاکید کرده است.

این کارشناس مسائل دفاعی در آمریکا تصریح کرد: «ایرانی‌ها سال‌هاست که در حال ساختن فناوری‌های موشک بالستیک بوده‌اند. من استدلال می‌کنم که ایرانی‌ها در زمینه موشک بالستیک ابرقدرت هستند».

۱۳:۱۱ - «قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق عراق در صفحه توئیتر خود نوشت: «پاسخ نخست ایران به ترور فرمانده شهید سلیمانی داده شد و اکنون نوبت پاسخ نخست عراق به ترور فرمانده شهید المهندس است. از آنجا که عراقی‌ها صاحبان شجاعت و غیرتند، پاسخ آنها کمتر از پاسخ ایران نخواهد بود. این یک وعده است».

۱۲:۴۴ - «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با اعلام حمایت خود از واشنگتن بعد از انتقام موشکی ایران از تروریست‌های آمریکایی در عراق، گفت: «اسرائیل کاملا در کنار آمریکا ایستاده است. آمریکا هیچ دوستی بهتر از اسرائیل ندارد و اسرائیل هم دوستی بهتر از آمریکا ندارد».

۱۲:۳۰ - خبرگزاری آناتولی از گفت‌وگوی تلفنی محمد جواد ظریف و «مولود چاووش اوغلو» وزیران امور خارجه ایران و ترکیه در پی پاسخ موشکی ایران به آمریکا خبر داد.

۱۲:۱۶ - معاون نخست‌وزیر اسپانیا اعلام کرد تعداد نظامیان خود در عراق را کاهش می‌دهند و آن تعداد کم در این کشور باقی خواهند ماند.

به نوشته «اسکای‌نیوز» اسپانیا تعدادی از نیروهای نظامی خود را از عراق به کویت منتقل کرد.

۱۲:۰۷ - «دیوید فریدمن» سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی با ادعای اینکه ارزیابی‌های اولیه بعد از عملیات موشکی ایران، مثبت است، گفت: «دعا می‌کنیم این ارزیابی‌ها درست باشد... ما به دقت در حال نظارت بر اتفاقات در منطقه هستیم».

۱۲:۰۰ -  «اورسولا فون در لین» رئیس کمیسیون اروپا در واکنش به انتقام موشکی ایران از تروریست‌های آمریکا، مدعی شد: «استفاده از سلاح در بحران عراق، باید فوراً متوقف شود».

۱۱:۵۸ - «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا با شیخ «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر امور خارجه امارات عربی متحده درباره تحولات منطقه گفت‌وگو کرد.

۱۱:۵۸ - یک منبع دولتی فرانسه می‌گوید برنامه‌ای برای خارج کردن ۱۶۰ نظامی خود از عراق، بعد از عملیات موشکی ایران ندارد. همچنین هیچکدام از نظامیان این کشور در جریان عملیات ایران آسیب ندیده‌اند.

۱۱:۵۰ - وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه این کشور فردا (پنجشنبه) به عراق سفر می‌کند.

۱۱:۴۴ - وزارت دفاع آلمان با محکوم کردن انتقام موشکی ایران از نظامیان تروریست آمریکایی، گفت هیچ نظامی این کشور در جریان این عملیات آسیب ندیده‌اند.

۱۱:۳۰ - شبکه «الحدث» به نقل از اتحادیه اروپا گزارش داد که عراق نباید به میدان جنگ دیگران تبدیل شود.

۱۱:۲۶ - انور قرقاش وزیر مشاور دولت امارات عربی متحده در امور خارجه، در صفحه توئیتر خود نوشت: لازم است که منطقه خالی از تنش‌های کنونی و نگران‌کننده شود. 

۱۱:۲۶ - وزارت دفاع لهستان نیز اعلام کرد هیچ نیروی نظامی این کشور در عراق در جریان عملیات انتقام موشکی ایران آسیب ندیده است.

۱۱:۱۷ - یک سخنگوی سفارت آمریکا در امارات از عدم تغییر در حضور نظامیان آمریکایی در این کشور خبر داد.

۱۰:۵۷ - «ین نی لی» (Yen Nee Lee) خبرنگار شبکه «CNBC» آمریکا در یادداشتی نوشت «پاسخ ایران بسیار سریع و خشن» بود و «این خطری واقعی است که می‌تواند از کنترل [آمریکا] خارج شود». 

۱۰:۵۵ - وزارت خارجه چین با صدور بیانیه‌ای در واکنش به انتقام موشکی ایران، گفت: «تشدید تنش‌ها در خاورمیانه به نفع هیچ‌کسی نیست».

۱۰:۱۱ - «دومینیک راب» وزیر خارجه انگلیس با محکوم کردن پاسخ موشکی ایران به آمریکا، درباره گزارش‌ها از تلفات و استفاده شدن موشک‌های بالستیک ابراز نگرانی کرد.

۱۰:۰۵ - وزارت امور خارجه هند در بیانیه‌ای هشدارآمیز از شهروندان خود خواست تا از سفرهای «غیرضروری» به عراق خودداری کنند.

۱۰:۰۳ - «ریچارد هاس» رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا در توئیتر نوشت: «محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران گفت که کشورش نه به دنبال تشدید تنش است و نه جنگ. بیانیه صبح چهارشنبه (به وقت واشنگتن) دونالد ترامپ فرصتی برای تکرار این موضع (ظریف) است و او باید بگوید که ایالات متحده به دنبال تغییر رژیم نیست و همزمان با اینکه خویشتنداری واقعی در برنامه هسته‌ای، موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران ایجاد شود، برای برداشتن تحریم‌ها آمادگی دارد».

۰۹:۴۶ - «محمد علی الحوثی» عضو ارشد جنبش انصارالله یمن و دبیرکل کمیته عالی انقلاب یمن گفت: «آنچه ایرانی‌ها درباره ادامه پاسخ اعلام کردند از مهم‌ترین عوامل بازدارنده است؛ سلاح‌های آمریکایی و دولت این کشور که ملت یمن را می‌کشند در عراق و غیره نیز دست به کشتار می‌زنند؛ جنگنده‌های آمریکایی که کودکان، زنان، مردان، قضات، پزشکان، امدادگران و غیره را در یمن کشتند همان‌هایی هستند که سلیمانی و المهندس را کشتند».

۰۹:۴۱ - ارتش عراق اعلام کرد ۲۲ موشک به پایگاه‌های آمریکا در عراق شلیک شده، ۱۷ فروند به عین‌الاسد و ۵ فروند به اربیل اصابت کرده است. هیچ عراقی نیز پاسخ موشکی ایران کشته نشده است.

۰۹:۳۶ - «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا در دولت پیشین این کشور، در واکنش به توئیت ترامپ بعد از عملیات موشکی ایران، نوشت: «همه چیز خوب است!!؟؟ واقعا. اگر هر کس دیگری این حرف را زده بود، دونالد ترامپ او را تحقیر می‌کرد. البته این خبر خوبی است که هیچ تلفاتی وجود نداشته است و امیدوارم که برای عراقی‌ها هم اینطور بوده باشد اما دونالد ترامپ، اکنون یک برهه بسیار جدی است نه زمان حریف طلبیدن».

۰۹:۳۵ - رسانه‌های لبنانی از تدابیر شدید امنیتی در اطراف سفارت آمریکا در لبنان در منطقه «عوکر» خبر دادند.

۰۹:۳۴ - الجزیره به نقل از یک فرمانده سپاه پاسداران: تا ساعات آینده خسارت‌های جانی، تجهیزاتی و مادی آمریکا را اعلام می‌کنیم

۰۹:۳۲ - شبکه سی.اِن.اِن گزارش داد نظامیان آمریکایی بعد از عملیات موشکی ایران، محوطه پایگاه‌های خود در عراق ترک کرده و از آنها خارج شده‌اند.

۰۹:۳۰ - شرکت هواپیمایی «فلای دوبای» اعلام کرد که تمامی پروازها به بغداد را لغو کرده و آنها به شهرهای بصره و نجف تغییر مسیر داده است.

۰۹:۲۸ - سران سیاسی و نظامی کشورهای مختلفی از جمله استرالیا، کانادا، ژاپن، نیوزیلند، فیلیپین، امارات عربی متحده، کره جنوبی و نروژ اعلام کردند که در عملیات انتقام موشکی ایران، هیچ نیروی نظامی آنها آسیب ندیده است.

۰۹:۱۰ - کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی امروز ساعت ۱۴:۰۰ به وقت محلی (۱۵:۳۰ به وقت تهران) برای بررسی عواقب عملیات موشکی انتقامی ایران و افزایش تنش‌ها با آمریکا تشکیل جلسه می‌دهد.

۰۹:۱۴ - شبکه آمریکایی «سی. اِن. اِن» در تحلیلی درباره این عملیات گزارش داد: «تاریخ باید ثبت کند این ترامپ بود که خاورمیانه را باخت».

۰۹:۰۴ - وزارت دفاع دانمارک اعلام کرد در پاسخ موشکی ایران علیه پایگاه عین‌الاسد، هیچ نظامی این کشور کشته یا مجروح نشده است.

۰۹:۰۳ - «اِیمی کلوبوچار» سناتور دموکرات آمریکایی نیز در واکنش به این عملیات در صفحه توئیتر خود نوشت: «همزمان که منتظر ارزیابی‌ها از خسارات حملات امشب هستیم، مهم هست که هر واکنشی که قرار است نشان دهیم را ملاحظه کنیم. جنگ تمام عیار با ایران به نفع امنیت ملی آمریکا یا متحدانش در منطقه نیست».

وی همچنین تاکید کرد: «ما باید با متحدان خود تلاش کنیم وضعیت را تنش‌زدایی کرده و از امنیت آمریکایی‌ها در منطقه مطمئن شویم».

۰۸:۵۵ - «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده با خودداری کردن از اظهار نظر درباره عملیات موشکی انتقامی سپاه علیه پایگاه‌های آمریکایی، در توئیتر نوشت: «من فعلا درباره اخبار امشب تا زمانی که اطلاعات بیشتری داشته باشیم، اظهار نظر نمی‌کنم».

۰۸:۲۰ - «لیندزی گراهام» سناتور تندرو و ضد ایرانی مجلس سنای آمریکا در گفت‌وگو با شبکه «فاکس نیوز» مدعی شد: «این یک اقدام جنگی بود، فارغ از هر تعریف معقولانه‌ای که داشته باشند. موشک‌ها از ایران شلیک شده بودند. رئیس‌جمهور [ترامپ] از تمام اختیارات قانونی برای پاسخ دادن بهره‌مند است».

۰۸:۱۵ - سفیر اتحادیه اروپا در بغداد، ایران را به نقض حاکمیت عراق بعد از واکنش موشکی ایران و حمله به مهم‌ترین پایگاه آمریکا در عراق متهم کرد.

۰۸:۱۴ - شبکه «الجزیره» به نقل از روزنامه «واشنگتن‌پست» گزارش داد ارتش آمریکا در حال افزایش تدابیر امنیتی در پایگاه‌های نظامی و مکان‌های حساس در منطقه خاورمیانه است.

۰۷:۵۷ - مدیر شبکه الجزیره در ایران می‌گوید، به گفته مشاور سپاه پاسداران ایران، این کشور مرحله جدیدی در منطقه آغاز کرده و آن، زدن مستقیم پایگاه‌های آمریکاست.

۰۷:۴۷ - شبکه یمنی «المسیره» گزارش داد، مردم سراسر ایران برای ابراز خرسندی از پاسخ موشکی به ترور فرماندهان مقاومت فریاد تکبیر سر دادند.

۰۷:۳۸ - «سهیل المزروعی» وزیر انرژی امارات گفت: امیدواریم دیگر تنشی در راه نباشد. ما به آرامش و ثبات در بازار نفت نیاز داریم.

۰۷:۰۸- رئیس دولت محلی کردستان عراق گفت در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه آمریکا، راه‌هایی برای کاهش تنش با ایران را به پامپئو پیشنهاد کرده است.

۰۶:۵۸- سی‌ان‌ان به نقل از منابع عراقی نوشت بر خلاف گزارش‌های اولیه، در پاسخ موشکی ایران، هیچ‌یک از نیروهای عراقی آسیب ندیده‌اند

۰۶:۴۸- شبکه المیادین با اعلام اینکه وقوع تلفات میان نظامیان آمریکایی در حمله موشکی به پایگاه های نظامی آمریکا در عراق تایید شده است، گفت واشنگتن تا ساعتی پس از پاسخ ایران، کسی در بغداد به تماس‌های رسمی مکرر آمریکا جواب نداد

۰۶:۴۵- سی‌ان‌ان: آمریکا منتظر است تا بعد از طلوع آفتاب ارزیابی دقیق‌تری از میزان خسارات انجام دهد

۰۶:۱۵- «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در توییتر نوشت: «جای نگرانی نیست! از ایران موشک‌هایی به دو پایگاه نظامی واقع در عراق شلیک شده است. ارزیابی تلفات و خسارات الان در جریان است. تا الان همه چیز خوب بوده! ما با فاصله زیاد، قدرتمندترین و مجهزترین ارتش کل جهان را داریم! فردا صبح بیانیه‌ای صادر می‌کنم.»

۰۶:۰۴- «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در توییتر نوشت: ایران منطبق با بند ۵۱ منشور ملل متحد، اقدامات متناسبی در دفاع از خود انجام داد و پایگاهی که از آن حمله بزدلانه علیه شهروندان و مقام‌های ارشد ما انجام شده بود را هدف قرار داد. ما به دنبال تشدید تنش یا جنگ نیستیم، اما از خودمان در برابر هر تهاجمی دفاع می‌کنیم.

۰۶:۰۳- لیندسی گراهام سناتور جمهوری‌خواه گفت با ترامپ تلفنی در مورد ایران صحبت کرده است. گراهام تهدید کرد که ممکن است ایران روزی مجبور به ترک بازار نفت شود.

۰۶:۰۲- العربیه از زخمی شدن شماری آمریکایی در پایگاه عین الاسد خبر داد.

۰۶:۰۱- مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا مسرور بارزانی رئیس دولت محلی کردستان عراق را در جریان حملات موشکی ایران قرار داد.

۰۵:۵۷- یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» مدعی شده است که اگر در این حملات کسی هم کشته شده باشد، تعداد کشته‌ها اندک است. 

۰۵:۵۴- یک سخنگوی پنتاگون به روزنامه «واشنگتن‌پست» گفته است که هنوز اطلاعات دقیقی در مورد اینکه آیا نظامیان آمریکایی در حمله ایران کشته شده‌اند، وجود ندارد

۰۵:۵۳- رشیده طلیب عضو مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به تشدید تنش به دلیل اقدامات دولت آمریکا: کنگره باید برای پایان دادن به این جنون، همین حالا وارد عمل شود.

۰۵:۴۶- ترامپ و پنتاگون قرار بود بعد از جلسه شورای امنیت ملی نشست خبری برگزار کنند، اما این نشست‌ها لغو شده است. 

۰۵:۴۲- نخست‌وزیر ژاپن سفرش به غرب آسیا را لغو کرد.

۰۵:۴۱- جان کری، وزیر خارجه سابق آمریکا گفت: «فکر می‌کنم این یک تراژدی برای جهان است که این دولت (آمریکا) به جای دیپلماسی با سرعت به سمت تقابل حرکت کرده است.»

۰۵:۳۱- سخنگوی دولت انگلیس: در حال بررسی سریع وضعیت هستیم و اولویت دولت انگلیس، حفظ امنیت انگلیسی‌های موجود در عراق است.

۰۵:۲۶- نشست خبری وزارت دفاع آمریکا هم لغو شد.

۰۵:۲۳- سخنگوی سنتکام در گفت‌وگو با پایگاه «ووکس» مدعی شد که مجموعا ۱۵ موشک شلیک شده که ۱۰ فروند آن‌ها به پایگاه عین الأسد برخورد کرده، ۱ فروند به پایگاه آمریکا در اربیل و ۴ فروند هم به هدف برخورد نکرده است.

۰۵:۲۱- جلسه شورای امنیت ملی آمریکا به پایان رسید و وزرای دفاع و خارجه آمریکا از کاخ سفید خارج شدند. 

۰۵:۱۹- ایران در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل متحد گفته که به دنبال جنگ نیست، اما درباره هر گونه ماجراجویی علیه خود هشدار می‌دهد. 

۰۵:۱۱- اداره هوانوردی فدرال آمریکا با صدور اطلاعیه‌ای از هواپیماهای مسافربری خواست از پرواز در آسمان ایران، عراق، خلیج فارس و دریای عمان خودداری کنند.  

۰۵:۰۶- رند پال سناتور جمهوری‌خواه: باید پیش از آنکه تنش‌ها به جنگ بی‌پایان دیگری در خاورمیانه منتهی شود، تشدید تنش را متوقف کنیم.

۰۵:۰۴- بر خلاف گزارش‌های اولیه، روزنامه «نیویورک‌تایمز» گزارش کرد که ترامپ امشب سخنرانی نخواهد کرد.

۰۴:۵۷- خبر پاسخ موشکی جمهوری اسلامی ایران به آمریکا به تیتر یک رسانه‌های مهم جهان بدل شده است.

۰۴:۴۵- مجری سی‌ان‌ان گفته حملات موشکی ایران، شاید بزرگترین آزمون ریاست‌جمهوری ترامپ باشد. 

۰۴:۳۶- کارشناس سی‌ان‌ان: برخورد موشک‌های ایران به پایگاه آمریکا، پیامی به ترامپ بود. این پیام که خوب با این موشک‌ها چه می‌کنی؟ می‌دانیم که ایران زرادخانه موشکی بسیار بزرگ و متنوعی دارد.

۰۴:۳۴: فاکس نیوز گفت: «این بزرگترین آزمون ترامپ است و آزمون بسیار دشواری هم هست. می‌دانید که ترامپ با شعار پایان دادن به جنگ روی کار آمد، به همین دلیل باید دید که اکنون اوضاع را تا کجا و چطور پیش می‌برد. ما در سال انتخابات قرار داریم و این رخداد می‌تواند تبعات گسترده‌ای داشته باشد.»

۰۴:۲۷- «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در توئیتر نوشت: «بعد از حمله به نیروهای آمریکا در عراق، به دقت وضعیت را رصد می‌کنم. باید از ایمنی سربازانمان و از جمله پایان دادن به اقدامات تحریک‌آمیز غیرضروری از سوی ایران اطمینان حاصل کنیم و بخواهیم که ایران، خشونت را متوقف کند. آمریکا و دنیا تاب جنگ ندارند.»

۰۴:۲۸- بنا بر اعلام منابعی در کاخ سفید، ترامپ در مورد حمله امشب نطق تلویزیونی خواهد داشت.

۰۴:۲۵- «مایک پنس»، معاون رئیس‌جمهور آمریکا با سران کنگره تماس گرفته است. 

۰۴:۲۳-پایگاه «روداو» گزارش داده چند جنگنده در حمله ایران به پایگاه هوایی عین‌الاسد دچار خسارت شده‌اند. 

۰۴:۲۰- خبرنگار VOA انگلیسی به نقل از یک منبع نظامی نوشته پایگاه التاجی هم با حدود ۵ راکت هدف حمله قرار گرفته است. 

۰۴:۱۸- رسانه‌های صهیونیستی نوشته‌اند که در سرتاسر فلسطین اشغالی وضعیت فوق‌العاده و آماده‌باش برقرار است

۰۴:۰۶- جلسه شورای امنیت ملی آمریکا به ریاست دونالد ترامپ آغاز شد. گفته می‌شود مارک اسپر در حالی که کیف بزرگی به دست داشته وارد این جلسه شده است. پس از او مایک پامپئو هم وارد این جلسه شد. 

۰۳:۴۱- وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای رسماً حمله به پایگاه‌های عین‌الاسد و اربیل را تأیید کرد. در این بیانیه آمده است ایران روز ۷ ژانویه با بیش از ۱۲ موشک بالیستیک به ارتش آمریکا و نیروهای ائتلاف در عراق حمله کرد. واضح است که این موشک‌ها از ایران شلیک شدند و دست‌کم دو پایگاه نظامی عراق (عین‌الاسد و اربیل) که میزبان پرسنل ارتش آمریکا و ائتلاف بودند را هدف قرار دادند.  ما در حال انجام ارزیابی‌های اولیه برای تعیین خسارات هستیم. در روزهای گذشته و در واکنش به تهدیدها و اقدامات ایران، همه تدابیر مناسب برای حراست از پرسنل و شریکانمان را اتخاذ کرده‌ایم. این پایگاه‌ها به دلیل وجود نشانه‌هایی از قصد رژیم ایران برای حمله به منافع و نیروهای ما در حالت آماده‌باش قرار گرفته بودند.

۰۳:۳۵- یک منبع نظامی با بیان اینکه حمله به عین‌الاسد متوقف شده گفته این پایگاه در مجموع ۳۵ بار مورد اصابت قرار گرفته است. 

۰۳:۳۳- سخنگوی دولت آمریکا اعلام کرد مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا در یک تماس تلفنی، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا را در جریان حمله موشکی امشب قرار داده است.

۰۳:۳۱- المیادین به نقل از خبرنگارش در بغداد گزارش داده یک مرکز نظامی آمریکا در نزدیکی فرودگاه اربیل هدف قرار گرفت. 

۰۳:۱۷- شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از منابع آگاه تعداد راکت‌هایی که به عین‌الاسد اصابت کرده را دست‌کم ۱۰ فروند عنوان کرده است.

۰۳:۱۴- یک سخنگوی کاخ سفید گفت: «ما از گزارش‌ها درباره حمله به تأسیسات آمریکا در عراق مطلع شده‌ایم. ترامپ در جریان گزارش‌ها قرار گرفته، وضعیت را به دقت تحت نظر دارد و در حال مشورت با تیم امنیتی خود است.»

۰۳:۰۳- خبرنگار نظامی المانیتور به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی گفته نه فقط عین الأسد، بلکه تمام پایگاه‌هایمان در عراق هدف حمله گسترده قرار گرفته است. در این حملات از موشک‌های کروز و بالستیک کوتاه‌برد استفاده شده است. 

۰۲:۵۰- واشنگتن‌پست به نقل از یک منبع در وزارت دفاع آمریکا حمله به عین‌الاسد را تأیید کرده است. یک مقام ارشد پنتاگون نیز در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز این حمله را تأیید کرد. او گفت: «از طرف ایران، مورد حمله موشکی قرار گرفته‌ایم. موشک‌ها، موشک‌های کروز یا موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد هستند.»

۰۲:۴۹- شبکه فاکس نیوز به نقل از یک مقام ارشد در پنتاگون تأیید کرده است که پایگاه عین‌الأسد از جانب ایران هدف حمله موشکی قرار گرفته است.

۰۲:۴۸- شبکه الجزیره به نقل از منابع امنیتی عراقی وقوع انفجارهای قدرتمند در اربیل عراق را نیز تأیید کرده است.

۰۲:۴۵- شبکه اسکای‌نیوز به نقل از منابع امنیتی عراقی حمله موشکی به پایگاه عین الاسد را تأیید کرد.

۰۲:۳۸- خبرنگار نظامی المانیتور نوشته است که اصابت به این پایگاه نظامی همچنان ادامه دارد. به گفته وی، هنوز مشخص نیست که آیا در این حمله کسی کشته و مجروح شده است یا نه.

۰۲:۳۰- در همین حال، منابعی دیگر از شنیده شدن صدای انفجار مهیب در «اربیل» خبر داده‌اند. گفته می‌شود بالگردهای آمریکایی در حال پرواز بر فراز این شهر هستند. 

۰۲:۱۵- منابع رسانه‌ای گزارش داده‌اند پایگاه عین‌الاسد دست‌کم ۳۵ بار مورد اصابت قرار گرفته است.

۰۲:۱۰- برخی از منابع خبری از حمله راکتی به پایگاه عین الأسد که میزبان نیروهای آمریکایی است خبر داده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =