کاظمی

سخنگوی جمعیت رهپویان گفت: در این مدل با یکسری راهکارهای علمی، خطای انسانی یا همان حبّ و بغض‌ها و عدم شناخت‌ها، حذف می‌شود.

به گزارش جهان نیوز، حجّت‌الاسلام سیّد محمّدصادق کاظمی، سخنگوی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با فارس کلیات مدل پیشنهادی تشکل متبوع خود برای شایسته‌گزینی در انتخابات مجلس یازدهم را تشریح کرد.

سخنگوی جمعیت رهپویان با اشاره به اهمیت موضوع جوان‌گرایی در گام دوم انقلاب گفت: علاوه بر جوان‌گرایی در مراکز تصمیم‌گیری، ما به جوان شدن فرایندها نیاز داریم. فرایندهای کهنه و پیر نمی‌توانند پاسخگوی پویایی انقلاب باشد. این مدل مدل جوانی است و مدل پیر که هر کسی افرادی را می‌شناخت و وارد می‌کرد خارج شویم. استعداد و نگاه جوان را در سراسر کشور وارد کنیم.

وی با بیان اینکه این مدل شایسته‌گزینی بر اساس تحقیقات گسترده علمی و مبتنی بر ارزش‌هایی که مورد نظر رهبر انقلاب است، تدوین شده، گفت: اساتید و پژهشگران مختلف طی جلسات مفصّل کارشناسی، در تدوین این مدل تلاش کرده‌اند.

کاظمی دامه داد: این مدل در اختیار شورای ائتلاف اصول‌گرایان قرار خواهد گرفت و در صورت تأیید، به‌عنوان سازوکار اصول‌گرایان برای رسیدن به لیست انتخاباتی خود در انتخابات مجلس یازدهم  تعیین خواهد شد.

وی با بیان اینکه در این مدل هم شاخصه‌ها مشخص شده است و هم راه‌کارهای سنجش آن شاخصه‌ها، گفت: در هر استان و حوزه‌ انتخابیه، می‌توانیم بر اساس این الگو، لیست معرفی کنیم.

سخنگوی جمعیت رهپویان ادامه داد: مدل پیشنهادی ما برای رسیدن به لیست شایسته در انتخابات مجلس، مبتنی بر بند ۱۰ سیاست‌های کلّی انتخابات، ابلاغیِ رهبر معظّم انقلاب است و برای رسیدن به این مدل، شاخصه‌هایی را در دو دسته شاخصه‌های عمومی و شاخصه‌های اختصاصی تعریف شده است.

کاظمی با بیان اینکه شاخصه‌های عمومی در دوازده دسته تقسیم‌بندی شده‌اند و مصادیق رفتاری این شاخصه‌ها نیز تعریف شده، افزود: برای اینکه مشخص شود که یک فرد، کدام یک از شاخصه‌های عمومی را دارد، مصادیق رفتاری تعیین شده است و چنانچه یک شخص، در طول فعالیت سیاسی‌اش، آن رفتار را از خود بروز داده باشد، حائز آن شاخصه شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: مجموع شاخصه‌های عمومی ۱۲ شاخصه هستند که ۱۰۶ زیرشاخه دارند. شاخصه‌های اختصاصی هم در ۱۹ نوزده دسته مشخص شده‌اند که ذیل سه سردسته مهارت‌های نمایندگی، دانش پایه و فراپایه و نگرش‌هایی که یک نماینده باید داشته باشد، تعریف شده‌اند.

سخنگوی جمعیت راهپویان با بیان اینکه هر کدام از شاخصه‌ها، ضریب وزنی مشخصی دارند، گفت: به‌عنوان مثال، شاخص شماره یک، ضریب دو دارد و شاخص شماره دو، ضریب پنج دارد.

کاظمی افزود: این ضریب‌ها در نمره نهایی که به یک کاندیدا داده می‌شود، تأثیرگذار است. در نهایت نامزدها بر اساس نمره‌هایی که به‌دست آورده‌اند، دسته‌بندی می‌شوند و کاندیداهایی که بالاترین نمرات را کسب کرده باشند، در لیست قرار می‌گیرند.

وی درباره راه‌کارهای عملیاتی کردن مدل پیشنهادی جمعیت رهپویان برای شایسته‌گزینی در انتخابات مجلس گفت: یکسری فیلد یا ویژگی را در اختیار استان‌ها قرار می‌دهیم و آن‌ها افرادی را که تشخیص می‌دهند با آن شاخصه‌ها مطابقت دارند، انتخاب می‌کنند و یک نمره اولیه به آن‌ها می‌دهند.

کاظمی ادامه داد: در گام بعد، این نمرات ارزیابی می‌شود و طبق یک سازوکار مشخص، ضریب خطای انسانی آن کاهش می یابد.

وی افزود: برای این کار، کانون ارزیابی تشکیل می‌شود و این کانون برای اینکه پی ببرد که نمره‌ای که به یک کاندیدا داده شده، شایسته او است یا خیر، اقدامی تحت عنوان «شبیه‌سازی» را انجام می‌دهد که بعداً توضیح داده خواهد شد.

کاظمی، تبدیل شاخصه‌های کیفی به شاخصه‌های کمّی را یکی از قابلیت‌های مدل پیشنهادی جمعیت رهپویان برای شایسته‌گزینی دانست و گفت: بر این اساس می‌توانیم بین افراد، مقایسه انجام دهیم. ممکن است در نهایت نمره یک فرد ۹۰ و فردی دیگر ۸۰ بشود. از نظر ما فردی که نمره ۹۰ کسب کرده، باید در لیست قرار گیرد.

سخنگوی جمعیت رهپویان در پاسخ به این سؤال که چنانچه این مدل، مورد تأیید شورای ائتلاف قرار نگیرد، آیا جمعیت رهپویان، خود به اجرایی کردن آن اقدام خواهد کرد یا در قالب شورای ائتلاف پیش خواهد رفت، گفت: از آنجایی که این مدل، دارای اتقان علمی و مبتنی بر سیاست‌های کلّی انتخاباتی و مطالبات رهبر انقلاب است، بعید به‌نظر می‌رسد که توسط شورای ائتلاف رد شود.

کاظمی افزود: ممکن است شورای ائتلاف تغییراتی را در آن اعمال کند که ما مشکلی با این موضوع نداریم. امّا چنانچه شورای ائتلاف، مدل بهتری داشته باشد، ما حتماً آن را خواهیم پذیرفت.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا این مدل، می‌تواند برخی سهم‌خواهی‌ها و اعمال سلایق شخصی را متوقف کند یا خیر، گفت: در این مدل با یکسری راه‌کارهای علمی، خطای انسانی یا همان حبّ و بغض‌ها و عدم شناخت‌ها که شما نام آن را سهم‌خواهی گذاشته‌اید، حذف می‌شود.

کاظمی ادامه داد: مبتنی بر این مدل، افراد نمی‌توانند بگویند فلان فرد چون دوست یا هم حزبی یا همشهری من است باید در لیست باشد.

وی در پاسخ با این سؤال که حتی اگر خروجی این مدل این باشد که برخی گرایش‌های اصول‌گرایی از داشتن نماینده در لیست، محروم باشند، مدل مورد نظر، اجرایی خواهد شد یا ملاحظه برخی گرایش‌ها خواهد شد، گفت: نگاه ما این نیست که احزاب و جریان‌ها سهم داشته باشند. هر کسی بتواند در شرایط کنونی اقدامی برای مردم انجام دهد و شایسته باشد، باید به مجلس برود.

کاظمی ادامه داد: نگاه ما این است که به جای حرکت‌های سیاسی، حرکت‌های سیاستی را آغاز کنیم؛ یعنی سیاست‌هایی که به‌درد مردم بخورد. با این نگاه اگر نامزدهای یک گرایش، توان نداشته باشند، مردم گناهی نکرده‌اند که جور نمایندگانی را بکشند که کارآمد نیستند و فقط از بیت‌المال ارتزاق می‌کنند. چنین جریانی اصلاً اگر نماینده نداشته باشد بهتر است.

منبع: جهان نیوز

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =