کد خبر: 363
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
کیهان1

15 ماه وقت‌کشی فرانسه کافی نیست آقای سخنگو؟/ایران که جای خود دارد؛ دیپلمات‌های اروپایی هم از اینستکس ناامید شده‌اند/مشاور اوباما: اروپا نشان داد ابزار سیاست خارجی آمریکاست/لاکروا: کشورهای حاشیه خلیج فارس نمی‌خواهند با ایران درگیر شوند/زیبا کلام: اصلاح‌طلبان در باتلاقی که ساختند گرفتار شده‌اند/نشنال اینترست: ناوگان نظامی انگلیس توان درگیری‌ با ایران را ندارد


15 ماه وقت‌کشی فرانسه کافی نیست آقای سخنگو؟
سخنگوی وزارت امور خارجه وجود هرگونه پیشنهاد قطعی و قابل اعتنا از سوی فرانسه را برای جبران عملی نشدن تعهدات اروپایی‌ها، رد کرد.
سید عباس موسوی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: پس از واکنش‌هایی که جمهوری اسلامی ایران به بی‌عملی اروپایی‌ها نشان داد برخی از کشورهای اروپایی تلاش‌هایی را شروع کردند و به دنبال فائق آمدن به مشکلات برآمدند.
وی افزود: رئیس جمهور فرانسه به عنوان یکی از اعضای 4+1 اقداماتی را به منظور کاهش تنش شروع کرده و جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که از این تلاش‌ها استقبال می‌کند و تلاش‌ها را نفی نمی‌کند. در جریان تلاش فرانسه، فرستاده ویژه آقای مکرون به ایران آمد، همچنین آقای عراقچی پیامی را به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران به رئیس‌جمهور فرانسه ارائه کرد.
موسوی با بیان اینکه مذاکرات تلفنی رؤسای جمهور ایران و فرانسه در چند نوبت برقرار شده گفت: طبیعی است که در این بین پیشنهادهای مختلفی مطرح می‌شود اینها هیچ کدام قطعی نیست و پیش‌بینی‌هایی است که برخی احساس می‌کنند، شاید پیام‌هایی که رد و بدل می‌شود از این دست باشد، ولی در حد گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است و نباید به آن توجه کرد، اما تا این لحظه پیشنهادی که بشود به شکل قطعی روی آن حساب و خبری کرد مطرح نیست.
آخرین جمله سخنگوی وزارت امور خارجه در حالی است که فرانسه به همراه دو کشور دیگر اروپایی و مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، 15 ماه است وعده جبران تعهدات برجامی خود را پس از خروج آمریکا می‌دهند اما کمترین کاری در عمل نکرده‌اند. حتی آخرین نمایش آنها در قالب اینستکس- که گفته می‌شد کانال اعتباری 4 میلیون یوروی مبادله غذا و دارو می‌باشد- بعد از هفت ماه وعده به هیچ جا نرسیده و دومین رئیس پیشنهادی برای این کانال هم اخیراً استعفا داد.
در همین حال فرانسوی‌ها در همین یک سال اخیر تعهدات خود در قراردادهای ایرباس و توتال و پژو را زیر پا گذاشتند و انتظار این است که به تعهدات خود عمل کنند نه اینکه وعده سرخرمن اختصاص اعتبار 5 یا 15 میلیارد یورویی بدهند!

ایران که جای خود دارد؛ دیپلمات‌های اروپایی هم از اینستکس ناامید شده‌اند
یک روزنامه اقتصادی چاپ اروپا تأکید کرد کناره‌گیری دومین رئیس کانال مالی موسوم به اینستکس، اتحادیه اروپا را بی‌اعتبار کرده است.
فایننشال تایمز با اشاره به کناره‌گیری «برند اربل» پس از «پرفیشر» نوشت: قدرت‌های اروپایی برای یافتن رئیس جدیدی جهت کانال مالی و تجاری خود با ایران به مشکل برخورده‌اند چرا که دیپلمات پیشین آلمانی که قرار بود ریاست این کانال شود از این سمت کناره‌گیری کرده است.
این تحول به ویژه از نظر زمانی حائز اهمیت است زیرا اروپایی‌ها سعی دارند تا مانع از تهران در عمل به تهدیدهای بعدی‌اش درباره عقب‌نشینی از توافق هسته‌ای شوند.
تلاش برای یافتن رئیسی جدید برای اینستکس در پی کناره‌گیری برند اربل، سفیر 72 ساله پیشین آلمان به ایران، آغاز شد که قرار بود جای پر فیشر، بانکدار پیشین را بگیرد.
دیپلمات‌های اتحادیه اروپا درباره جدیدترین مشکل پیش‌آمده در روند اجرایی کردن اینستکس ابراز نا امیدی کردند. حتی یکی از دیپلمات‌ها گفت که این مسئله اعتبار آتی این مؤسسه جدید را نیز زیر سؤال برده است.
وزارت امور خارجه آلمان در برلین اعلام کرد که اربل که ماه گذشته به عنوان رئیس جدید اینستکس معرفی شده بود، در نهایت این سمت را برعهده نخواهد گرفت.
اینستکس در ماه ژانویه (دی 97) به عنوان بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر «ای 3» برای نجات توافق ای 2015 با ایران پس از خروج ایالات متحده از آن رونمایی شد.
کناره‌گیری ناگهانی اربل تأثیر خوبی در از بین بردن شک و تردیدها به اینکه اینستکس نهایتاً می‌تواند به ایران از نظر اقتصادی کمک کند، نخواهد گذاشت. مظنونان به عملکرد اینستکس معتقدند که این ساز و کار مالی چیزی بیشتر از اقدام نمادین اروپایی در برابر سیاست «اعمال فشار حداکثری» ایالات متحده علیه ایران نیست.
تجارت بین اتحادیه اروپا و ایران در حال حاضر به شدت کاهش یافته است.

مشاور اوباما: اروپا نشان داد ابزار سیاست خارجی آمریکاست
مشاور اوباما در زمان ریاست جمهوری می‌گوید اروپایی‌ها نشان دادند بخشی از تشکیلات سیاست خارجی دولت آمریکا هستند.
ولی نصر در گفت‌وگو با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل اظهار داشت: ترامپ دلیل اصلی بروز بحران اخیر در منطقه است. کمپین فشار حداکثری واشنگتن به شکست منجر شده و ظاهرا آنها برنامه‌ای برای خروج از بن‌بست کنونی ندارند. آقای ترامپ همچنین از لحاظ سیاسی در موقعیت آسیب‌پذیری قرار دارد، زیرا تمایل ندارد که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده کشورش را وارد ماجراجویی نظامی دیگری در منطقه کند، اما تنش‌های اخیر نشان دادند که اتحادیه اروپا تا چه اندازه ضعیف و ناکارآمد عمل کرده است. بحران هسته‌ای ایران ضربه بزرگی به اعتبار اروپا وارد کرد.
وی تصریح کرد: اروپایی‌ها نشان داده‌اند که بخشی از تشکیلات سیاست خارجی آمریکا هستند. آنها برای دو سال، ایران را در توافق برجام نگه داشتند، اما در مقابل فشارهای آمریکا مقاومت نکردند. در حال حاضر این باور رایج در بین ایرانی‌ها وجود دارد که اروپا در کمپین ترامپ علیه کشورشان همدست بوده است.
نصر می‌افزاید:‌ اروپایی‌ها زمان و انرژی زیادی را برای مذاکره توافق هسته‌ای برجام اختصاص دادند. بعد از آنکه آقای ترامپ کشورش را از توافق هسته‌ای خارج کرد، اروپایی‌ها وعده دادند که تمام تلاش خود را برای نجات توافق هسته‌ای انجام می‌دهند. اما در مقابل فشارهای آمریکا ایستادگی نکردند. اخیرا نیروهای بریتانیایی یک نفتکش ایرانی را در نزدیکی تنگه جبل‌الطارق توقیف کردند. دولت بریتانیا با این اقدام خود نشان داد که در حال حاضر به‌عنوان یکی از ابزارهای سیاست خارجی ترامپ عمل می‌کند.
مشاور رئیس جمهور سابق آمریکا همچنین گفته است: ایرانی‌ها به ترامپ اعتماد ندارند. رئیس جمهور آمریکا می‌گوید که به دنبال گفت‌وگو با ایران است. اما مشاوران تندروی نزدیک به او دیدگاه متفاوتی دارند و تمایلی به پیاده‌سازی سیاست ترامپ ندارند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی و مایک پمپئو، وزیر خارجه کشور خواستار مذاکره با ایران نیستند، آقای بولتون درگذشته بارها از تغییر رژیم جمهوری اسلامی حمایت کرده بود. بولتون و پمپئو به دنبال تشدید تنش‌ها با تهران هستند.
وی درباره سرنگونی پهپاد آمریکایی هم گفت: ایرانی‌ها در طول سال گذشته از رویکرد صبر استراتژیک پیروی می‌کردند. ایرانی‌ها در ابتدا واکنشی به خروج آمریکا از برجام و بازگردانده شدن تحریم‌ها نشان ندادند. اما ترامپ در ماه آوریل تحریم‌های اقتصادی علیه تهران را تشدید کرد و گفت که به دنبال صفر کردن صادرات نفت ایران است. آمریکا همچنین نیروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد. تهران به این نتیجه رسید که باید رویکرد خود را تغییر دهد.

لاکروا: کشورهای حاشیه خلیج فارس نمی‌خواهند با ایران درگیر شوند
یک روزنامه فرانسوی فاش کرد کشورهای حاشیه خلیج فارس به‌هیچ وجه از وقوع جنگ با ایران در منطقه استقبال نمی‌کنند.
به نوشته لاکروا، کشورهای خلیج فارس به دنبال کاهش تنش هستند، چرا که هرگونه اقدام نظامی علیه ایران بیش از همه به زیان این کشورها تمام می‌شود.
تحرکات دیپلماتیک برای آرام‌کردن بحران در منطقه خلیج فارس روز به روز بیشتر می‌شود و در آخرین آنها، چندی‌پیش شاهد سفر یوسف ‌بن علوی وزیر خارجه عمان به تهران و دیدار وی با مقامات این کشور بودیم.
اطلاعاتی در مورد دیدارهای وزیر خارجه عمان منتشر نشد اما عمان روابط خوبی با ایران دارد. در همین ارتباط و به منظور کاهش تنش‌ها در خلیج فارس، برخی مقامات ایران اعلام کرده‌اند که امارات متحده عربی چندی ‌پیش هیأتی را برای مذاکره در مورد صلح در منطقه راهی تهران کرده است. این اطلاعات نشان‌دهنده تغییر در سیاست ولیعهد ابوظبی است که مدت‌های طولانی دیدگاه جنگ‌طلبانه در مورد ایران داشت. اما حالا امارات عربی متحده بر لزوم کاهش تنش‌ها تأکید دارد.
تجارت میان ایران و امارات قرار است در سال جاری به نصف کاهش یابد و تأثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران احساس می‌شود. جنگ برای اقتصاد امارات، تبعات فاجعه‌باری دارد و بر بنادر، فرودگاه‌ها، گردشگری و تجارت محلی این کشور تأثیرگذار می‌باشد. اوایل ماه ژوئیه، امارات از کاهش نیروهای خود در یمن خبر داد که در چارچوب ائتلاف نظامی تحت سرپرستی عربستان در این کشور حضور داشتند.

زیبا کلام: اصلاح‌طلبان در باتلاقی که ساختند گرفتار شده‌اند
در حالی که اصلاح‌طلبان فراکسیون امید را زیر سوال برده و ... گرفتار می‌دانند عضو اصلاح‌طلب این فراکسیون گفت: اصلاح‌طلبان، به جای حمایت از منتخبان خود آن‌ها را تخریب کردند.
علی صوفی وزیر دولت اصلاحات در گفت‌و گو با خبر آنلاین مدعی شد: واقعیت آن است که لیست ارائه شده لیست مورد نظر اصلاح‌طلبان نبود بلکه ما از روی ناچاری و اجبار و با روش فراخوان به این لیست تن دادیم، ما به اندازه‌ای با کمبود نیرو مواجه بودیم که در شهرستان‌ها اعلام کردیم اگر رقابت بین دو اصولگرای معتدل و تند بود از نامزد اصولگرای معتدل حمایت کنید و در برخی شهرها این افراد در لیست امید قرار گرفتند، این رویه باعث شد انتظاری که از یک نماینده وجود دارد برآورده نشود.
اصلاح‌طلبی را کاندیدا کنند.
صوفی با بیان این‌که به دلیل تجربه انتخابات در مجلس دهم، نباید چنین روندی را در آینده تکرار کنیم، افزود: همان‌ طور که آقای خاتمی گفتند برای انتخابات آینده مجلس به طور حتم باید برنامه ارائه کرده و افراد با هویت مشخص اصلاح‌طلبی را به مجلس بفرستیم.
وی افزود: یعنی اینگونه نیست که مانند گذشته فراخوان کنیم یا با اصولگرایان معتدل یا حامی دولت ائتلاف کنیم چون در دور گذشته حمایت از دولت و کنار گذاشتن نیروهای تندرو از مجلس یکی از اهداف اصلاح‌طلبان برای مشارکت در انتخابات مجلس که امروز موضوعیت ندارد بنابراین دلیلی ندارد که ما با اصولگرایان ائتلاف کنیم.
او البته درباره هدر رفت چهارساله فرصت‌ها و نارضایتی مردم از فهرست مورد حمایت اصلاح‌طلبان هیچ توضیحی ارائه نداد. اما صادق زیبا کلام در این باره تصریح کرده که اصلاح‌طلبان با عملکرد خود در انتخابات مجلس 94، در باتلاق گرفتار شده‌اند.
زیباکلام در گفت‌وگو با فرارو و درباره اظهارات حجاریان اظهار داشت: اصلاح‌طلبان می‌خواهند از این باتلاقی که گرفتار آن شدند خارج شوند. آنها باید با توجه به دعوتی که از مردم کردند، جوابگوی این عمل خود باشند و واقعیات را در این رابطه با مردم در میان بگذارند.»
وی افزود: مردم از خود می‌پرسند با رأی به حسن روحانی و فراکسیون امید چه تغییراتی در وضعیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور به وجود آمد؟ آیا از حجم مفاسد اقتصادی کم شده؟ آیا وضعیت مردم از نظر معیشتی بهبود پیدا کرده است؟ این‌ها سؤالاتی است که باید به آن‌ها پاسخ داده شود، اما سران اصلاحات به جای اینکه به مردم جواب سؤالات اینچنینی را بدهند، به بیان یک سری کلی‌گویی‌ها بسنده می‌کنند.»
زیبا کلام با اشاره به اینکه حجاریان سعی می‌کند اصلاح‌طلبان را از این مخمصه‌ای که گرفتار آن شدند، نجات دهد، تصریح کرد: «اما در این رابطه آقای خاتمی در دیدار قبل از سال خود با اعضای فراکسیون امید اعلام کرد، مردم ممکن است به توصیه وی برای حضور در انتخابات عمل نکنند، بنابراین می‌توان گفت مردم به یک نحوی از آقای خاتمی قطع امید کرده‌اند.»
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر اصلاح‌طلبان با دو تجربه ناکام روبرو هستند که در این رابطه باید با مردم حرف بزنند، اظهار داشت: «انتخاب حسن روحانی در اردیبهشت 96 و همچنین رأی به فراکسیون امید این دو تجربه هستند، حال بعد از گذشت دو سال از انتخاب روحانی مردم از اصلاح‌طلبان این پرسش را دارند چه شد که الان در این وضعیت قرار داریم.»
زیباکلام گفت: «اصلاح‌طلبان باید تکلیف خود را در این زمینه روشن کنند، بحران عمیق‌تر از این است که آیا اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت کنند یا نه و یا با چه مکانیزمی، روحانی و فراکسیون امید، آن‌ها را به باتلاقی انداختند که درآمدن از آن به سختی ممکن است.
اما جلال میرزایی از اصلاح‌طلبان عضو فراکسیون امید در مجلس به تابناک گفته است: اکنون با پدیده‌ای مواجه هستیم که در نوع خود بی‌نظیر است. شاید یک جناح خاص از گروهی حمایت کند و این گروه بتواند وارد مجلس شود، ولی متأسفانه از روز بعد از انتخابات همین‌ها شروع به تخریب منتخبان خود می‌کنند. خلاصه آن که به جای اینکه جریان حمایت کننده، راهکار ارائه دهد و مشکلات را شناسایی و به منتخبان در راه پیشبرد اهداف کمک کند، شروع به زدن این افراد کرده و تخریب می‌کنند. همین موضوع الان در مورد فراکسیون امید صادق است و این اتفاق متأسفانه در مجلس دهم رخ داده است.
یادآور می‌شود سخنان کسانی چون زیباکلام فرافکنی است؛ چرا که اصلاح‌طلبان بارها گفته‌اند دولت روحانی را رحم اجاره‌ای خود می‌دانند و بنابراین، می‌توان گفت این اصلاح‌طلبان بودند که دولت و فراکسیون امید را به باتلاق کشاندند.

نشنال اینترست: ناوگان نظامی انگلیس توان درگیری‌ با ایران را ندارد
یک نشریه آمریکایی با اشاره به توقیف نفتکش انگلیس از سوی ایران مطرح کرد که انگلیس دیگر آن امپراتور دریاها و اقیانوس‌ها نیست.
نشنال اینترست از تضعیف نیروی دریایی انگلیس خبر داده و می‌نویسد: بریتانیای کبیر روزگاری نیروی دریایی شگفت‌انگیزی داشت. ناوهای جنگی آن کشور دارای اسامی‌ای مانند اولتیماتوم یا ضرب‌الاجل، شجاع و غیرقابل توصیف بودند. ناوگان دریایی بریتانیا بیش از آن‌که باعث ایجاد حس غرور ملی در میان بریتانیایی‌ها شود باعث کسب اطمینان و تضمین تامین منافع بریتانیا می‌شده.
در اوایل دهه 80 میلادی، پس از نخست‌وزیری «مارگارت تاچر»، نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا شصت و چهار ناوگان جنگی و شانزده زیردریایی را روانه آب‌ها کرد. امروز ناوگان دریایی بریتانیا تنها به 19 ناوگان جنگی سطحی حاضر در آب تقلیل یافته است که نیمی از آن در حال نگهداری هستند و تنها 10 زیردریایی در آب فعال دارد، این نتیجه عدم سرمایه‌گذاری متناوب در حوزه دفاعی بریتانیا است؛ وضعیتی که در میان بیشتر کشورهای اروپایی و حتی تا میزانی در مورد ایالات متحده آمریکا نیز دیده نمی‌شود.نتیجه این سرمایه‌گذاری ناموزون آن است که بریتانیا و سایر کشورهای غربی امروز با کم‌ترین قابلیت و توانایی حفاظت از منافع خود مواجه هستند و تقریبا هیچ توانایی‌ای در جلوگیری از رفتار نظامی که اخیرا در خلیج‌فارس از سوی ایران دیده‌ایم ندارند.
این نشریه در ادامه با اشاره به تقویت اقتدار نظامی ایران نوشت: در 40 سال گذشته، ایران بیشتر اوقات نه به طور مستقیم که از طریق دیگر سازمان‌های وابسته به خود اقدامات نظامی را سازماندهی کرده است. این کشور علاوه بر آن توان موشکی بالستیک خود را تقویت کرده است.
اخیرا، بریتانیا نفتکشی ایرانی را در جبل‌الطارق توقیف کرد و در واکنش به آن ایران نفتکشی بریتانیا را توقیف کرد. 
بریتانیا اعلام کرده که قصد دارد علاوه بر ناو دوم، ناو جنگی سومی را نیز به منطقه اعزام کند و نفتکش‌هایش را اسکورت کند. با توجه به وضعیت نظامی در بریتانیا اما افزایش و حتی حفظ سطح فعالیت نظامی دریایی بریتانیا کار بسیار دشواری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =