کد خبر: 334
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۱
مصباح

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: نعمتی که امروز نصیب ما شده، در طول تاریخ بشریت، کم نظیر است؛ در زمان هیچ پیامبری، شرایطی که امروز برای تکامل، تعالی و ترقی انسانی و تقرب به خدا فراهم شده است، وجود نداشته است. یکی از نعمت‌های خداوند برای ما، رهبری است که در طول تاریخ زندگی‌اش، نمی‌توان نقطه تاریکی یافت و یا اثبات کرد که ایشان در مسئله‌ای اشتباه کرده است! اگر دشمنان یک نقطه ضعف پیدا کرده بودند، صدها بار بزرگ‌نمایی کرده و تبلیغ می‌کردند!

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در دیدار با شرکت کنندگان در دوره آموزشی خط امام(ره) از استان آذربایجان شرقی، با اشاره به این که همه ما باور کرده‌ایم که سعادت دنیا و آخرت ما در گرو دستورات اسلام است، اظهار داشت: اگر این مسئله را پذیرفته باشیم، اولین قدم، شناخت صحیح اسلام است؛ چون تا آن را به درستی و به دور از انحرافات نشناسیم، نمی‌توانیم به هدف برسیم؛ مخصوصا این‌که از صدر اسلام، افراد متعددی درباره اسلام با هم اختلافاتی داشته‌اند و همین اختلافات نشان می‌دهد که برخی در شناخت اسلام، اشتباه کرده‌اند.

آیت‌الله مصباح یزدی، با بیان این که نمی‌توان همه گرایش‌های باطل را حذف کرده و از بین برد، ادامه داد: اصلا آفرینش عالم نیز به گونه‌ای است که افراد بتوانند در بین راه‌های مختلف، راه صحیح را با اختیار خود انتخاب کنند و آزمایش شوند.

وی با اشاره به وجود اختلافات متعدد حتی در ادیان قطعی الهی اظهار داشت: تنها دینی که معجزه آن باقی بوده و تحریفی در اصل کتاب آن صورت نگرفته است، دین اسلام است؛ در کنار آن نیز پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله و ائمه معصومین‌صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین که خطایی در رفتارشان نیست، برای ما معرفی شده‌اند که اگر رفتاری از آن‌ها برای ما ثابت شد، در حکم فرمایش خداوند است؛ لذا وجود ائمه‌ در کنار قرآن، نعمت دیگر خداوند است که رفتار و گفتارشان برای ما حجت است. این از افتخارات تشیع است و هیچ دین و مذهب دیگری چنین چیزی ندارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم  با اشاره به اهمیت عقل در شناخت مسایل و حقائق، اظهار داشت: در واقع خداوند، آن‌چه را عقل درک نمی‌کند، به وسیله وحی به ما رسانیده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: اگر واقعا پذیرفته‌ایم که راه سعادت دنیا و آخرت، تنها اسلام است، جای این پرسش وجود دارد که آیا واقعا متناسب با اهمیت آن، با آن رفتار کرده‌ایم؟ به عنوان مثال اگر یک نقشه گنج بی‌حساب را داشته باشیم، با آن چگونه رفتار می‌کنیم؟ آیا دائم از آن مراقبت نمی‌کنیم و نمی‌خواهیم به وسیله آن به سود کلان دست یابیم؟ البته این گنج، هرچه هم باشد، نهایتا در همین دنیا، قابل استفاده خواهد بود، اما اگر گنج ارزشمندی باشد که نتیجه‌ای ابدی و بی نهایت داشته باشد، ارزش آن چگونه خواهد بود؟ آیا رواست که نقشه گنج ابدی یعنی اسلام را کنار گذاشت و سراغ کارهای دیگر رفت؟

وی با اشاره به این که متأسفانه از همان صدر اسلام، نسبت به این گنج عظیم، بی‌توجهی شد، ادامه داد: در همان اوایل، عده‌ای بحث در مورد قرآن را نهی کردند و از طرف دیگر برخی هم فقط ظواهر قرآن را حجت دانستند و نه غیر آن را؛ حال آنکه خود قرآن دستور داده بود که هر چه پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله گفت باید بپذیرید.

آیت‌الله مصباح با اشاره به این که قرن‌ها مفسران واقعی قرآن یعنی ائمه‌صلی‌الله‌علیه‌وآله دارای محدودیت‌هایی بودند و نمی‌توانستند آزادانه مفاهیم و معارف را بیان کنند، افزود: همین امر سبب شد تا شناخت معارف و حقایق ناب اسلام، دشوار شود. در این شرایط زحمات‌های زیادی کشیده شد تا اسلام ناب برای طالبان حقیقت باقی بماند.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: امروز ما سرسفره‌ای نشسته‌ایم که حدود 1400 سال، برای آن زحمت کشیده شده است. بخشی از آن را خدا ضمانت کرده که به دست ما برسد و معانی و مفاهیم و تفسیرش هم به دست علما و بزرگانی صورت گرفت که سختی‌های زیادی کشیدند و بسیاری از آن‌ها نیز به شهادت رسیدند. امروز ما به سادگی بر سر این سفره نشسته‌ایم؛ آیا انصاف است که حتی به خودمان زحمت ندهیم که ببینیم در این سفره، چه وجود دارد و چگونه قابل استفاده است؟ باید اعتراف کنیم که متأسفانه کمابیش، همه ما در این زمینه کوتاهی کرده‌ایم.

وی با اشاره به این‌که بعد از 1400 سال از صدر اسلام، خداوند متعال، با انقلاب اسلامی، معجزه دوباره‌ای را به جهانیان نشان داد، ادامه داد:  اگر هشتاد سال پیش را درک کرده بودید و فضای دینی آن زمان را لمس کرده بودید، بهتر "معجزه بودن" انقلاب اسلامی را باور می‌کردید.

آیت‌الله مصباح با اشاره به نمونه‌هایی اظهار داشت: شرایطی وجود داشت که خانم‌های متدین، در ماه یک مرتبه – آن هم برای حمام واجب - از منزل بیرون می‌رفتند؛ کلاه نمدی بر سر می‌گذاشتند و لباس گشادی می‌پوشیدند و در بین راه هم می‌ترسیدند مأموران آنها را بگیرند که چرا حجاب دارند! حتی تا نزدیکی‌های زمان انقلاب، حضور دختر با حجاب در دانشگاه، بی معنا بود؛ در بسیاری از خیابان‌ها، مشروب فروشی‌ها بیش از مغازه‌های مواد غذایی بود! اما غالب مساجد خلوت بودند که نهایتا چند پیرمرد می‌توانستند در آن نماز بخوانند. کسی امیدی نداشت که اسلام در چنین جامعه‌ای زنده شود. آیت‌الله مصباح با اشاره به قدرت مطلقه شاه و برخورد با مخالفان اظهار داشت: نیمه شب به خانه امام(ره)، ریختند و او را بردند و حتی به کسی نگفتند که چرا و کجا می‌برند!! تا مدتی کسی نمی‌دانست ایشان، کجاست و بعد از آن نیز مدتی محصور بوده و کسی حق ملاقات با ایشان را نداشت؛ بعد هم که به ترکیه و نجف تبعید شدند. حدود پانزده سال گذشت و روز به روز نیز دستگاه‌های امنیتی و ساواک با روش‌های پیشرفته‌تر بر مردم مسلط می‌شدند.

وی ادامه داد: اما خداوند متعال از لطف خودش کسی که زندگی بسیار ساده‌ای داشت را چنان عزت بخشید که رئیس جمهور آمریکا نیز موقع سخنرانی وی، برنامه‌اش را قطع می‌کرد تا ترجمه سخنانش را گوش کند و البته تا امروز هم که 40 سال از آن تاریخ می‌گذرد، سیاستمداران کارکشته غرب، به دنبال آماده کردن طرحی هستند که این نظام اسلامی را که یک روحانی در رأس آن قرار دارد، از بین ببرند، اما ناتوانند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم اظهار داشت: در واقع خداوند یک کشور قدرتمند و امن با سفره‌ای غنی برای شما گسترانیده است تا شما را بیازماید. قدرت‌ها و سلطنت‌ها عوض می‌شوند، تا افراد آزمایش شوند؛ چرا که اصلا آفرینش عالم به گونه‌ای است که انسان، باید خودش با انتخاب خود، مسیرش را انتخاب کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: نعمتی که امروز نصیب ما شده ، در طول تاریخ بشریت، کم نظیر است؛ در زمان هیچ پیامبری، شرایطی که امروز برای تکامل، تعالی و ترقی انسانی و تقرب به خدا فراهم شده است، وجود نداشت.

وی با اشاره به ویژگی‌های رهبر انقلاب اظهار داشت: یکی از نعمت‌های خداوند برای ما، رهبری است که در طول تاریخ زندگی‌اش، نمی‌توان نقطه تاریکی یافت و یا اثبات کرد که ایشان در مسئله‌ای اشتباه کرده باشد! اگر دشمنان یک نقطه ضعف پیدا کرده بودند، صدها بار بزرگ‌نمایی کرده و تبلیغ می‌کردند!

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که امروز شخصیت‌های اول دنیا می‌گویند تا چنین رهبری دارید، شکست نمی‌خورید، ادامه داد: آیا این نعمت، شکر ندارد؟! در دنیایی که رئیس جمهور پیشرفته ترین کشورها، مورد عار و ننگ مردم است و مفاسدش، عیان است، نعمت وجود چنین رهبری، نعمتی بس بزرگ است.

آیت‌الله مصباح خاطر نشان کرد: اولا باید قرآن را بهتر و بیشتر یاد بگیریم؛ طبق روایت، هرگز بطون قرآن تمام نمی‌شود و لذا به هیچ حدی از فهم و درک، نباید قانع شویم. لذا وظیفه‌مان این است که بخش قابل توجهی از عمرمان را به قرآن اختصاص دهیم.

وی عترت و اهل‌بیت‌علیهم‌السلام را رکن دیگر اسلام دانست و افزود: باید با این مذهب، سیره و مکتب، بیشتر آشنا شویم. صرفا به آنچه از بچگی به ما آموختند و یا گاهی بر اساس تقلید پذیرفتیم، اکتفا نکنیم.

آیت‌الله مصباح با اشاره به آیه‌ای از قرآن، عنصر اصلی رشد انسان را در شناخت و انگیزه دانست و اظهار داشت: شناخت اسلام با دو رکن قرآن و عترت، مربوط به مقوله شناخت است؛ البته اگرچه شناخت، لازم است، اما کافی نیست؛ در کنار آن باید انگیزه عمل نیز وجود داشته باشد.

استاد اخلاق حوزه و دانشگاه فرمایشات مقام معظم رهبری را بهترین راه برای اجرای کلیات دین دانست و افزود: حداقل چهل سال تجربه تأیید می‌کند که راهی که ایشان نشان می‌دهد، همان راه صحیح است. از همین امروز بنا بگذاریم تا اسلام و فرمایشات ایشان را یاد بگیریم و آنچه را یادگرفتیم، عمل کنیم.

وی با اشاره به این که توسل و گدایی در خانه اهل‌بیت‌علیهم‌السلام، یکی از نعمت‌هایی است که شیعیان از آن برخوردارند، افزود: اگر کسی صادقانه از اهل‌بیت‌علیهم‌السلام بخواهد تا نعمت‌هایی که خداوند داده پایدار بماند و بتواند وظیفه‌اش را در قبال آن انجام دهد، قطعا اهل‌بیت نیز به او عنایت خواهند کرد.

گفتنی است این دیدار 26 تیرماه سال‌جاری در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =