انجمن نقاشان1

سومین سالانه دفتر کل هنرهای تجسمی با عنوان شهروند پرتره قرار است روز جمعه (ششم اردیبهشت ماه) با حضور جمعی از نقاشان در پل طبیعت تهران برگزار شود؛ البته قرار است این رویداد هنری به‌زودی در استان دیگری که هنوز به صورت قطعی مشخص نشده است نیز برگزار شود.

به گزارش ایسنا، نشست انجمن صنفی نقاشان ایران ظهر امروز (دوشنبه _ دوم اردیبهشت ماه) با حضور امیر راد (رئیس هیأت مدیره)، جمال عرب‌زاده (نایب رئیس) و مژگان قدوسی، محمدرضا فیروزه‌ای، هلناشین دشت گل و مینا نادری از اعضای هیأت مدیره با موضوع سالانه «شهروند نقاش» برگزار شد. قرار است این رویداد فرهنگی امسال و در نخستین دوره خود با عنوان «شهروند_ پرتره» آغاز به کار کند.

امیر راد _ رئیس انجمن هنرمندان نقاش ایران _ توضیح رویداد هنری «شهروند پرتره»، اظهار کرد: این رویداد سومین سالانه دفتر کل هنرهای تجسمی محسوب می‌شود؛ سالانه‌های دیگر با موضوع سفال در استان سیستان و بلوچستان و مجسمه‌سازی در استان خراسان جنوبی برگزار شدند و سومین سالانه قرار است با موضوع شهروند پرتره در تهران و یک استان دیگر برگزار شود.

او با بیان اینکه «امسال قرار است نخستین سالانه شهروند نقاش با موضوع پرتره برگزار شود»، ادامه داد: از مهمترین اهداف برگزاری این رویداد می‌توان به معرفی و ایجاد ارتباط بیشتر با شهروندان اشاره کرد. بر همین اساس نیز تصمیم گرفتیم برای سال نخست ژانر پرتره را انتخاب کنیم، زیرا پرتره بیشترین مخاطب دارد و می‌توانند ارتباط بیشتری با مردم برقرار کند.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی نقاشان ایران، خاطرنشان کرد: رویداد شهروند پرتره قرار است در دو شهر برگزار شود که هنوز شهر دوم به صورت قطعی مشخص نشده است؛ اما شهر اصلی همان شهر دوم است و تهران شهر دوم این رویداد خواهد بود؛ چرا که یکی از اهداف اداره کل هنرهای تجسمی و انجمن صنفی هنرمندان نقاش این است که بتوانیم پروژه‌ها و رویدادهای فرهنگی در سطح کشور و به صورت ملی برگزار کنیم.

راد خاطرنشان کرد: رویداد شهروند پرتره که قرار است در استان دیگری برگزار شود، حتماً با حضور هنرمندان مدعو و هنرمندان بومی خواهد بود. در تهران نیز ۶۰ هنرمندان مدعو داریم و پیش‌بینی می‌شود که ۲۰۰ هنرمند دیگر در این رویداد شرکت کنند.

او درباره سرنوشت آثاری که در این رویداد هنری خلق می‌شوند نیز اظهار کرد: هدف اصلی انجمن به هیچ وجه فروش و برگزاری نمایشگاه نیست. فروش آثار کاملاً در اختیار هنرمندان است و انجمن هیچ دخالتی در این زمینه ندارد. بر این اساس هنرمندان می‌توانند به اختیار خودشان اثری را که از پرتره مردم خلق می‌کند یا به آنها بفروشند یا به صورت رایگان در اختیار آنها قرار دهند.

راد همچنین یادآور شد: برخی از انجمن‌ها تصمیم گرفتند که سالانه‌هایشان را با بینال‌هایی که برگزار می‌کردند یکی کنند، اما ما در انجمن نقاشان ایران به صورت جداگانه بینال را برگزار می‌کنیم. در همین راستا قرار است پس از سال‌ها بینال نقاشی ایران در سال ۹۹ برگزار شود و این رویداد سالانه به هیچ وجه جای بینال نقاشی ایران را نخواهد گرفت.

رئیس انجمن صنفی نقاشان ایران همچنین اعلام کرد که مرکز هنرهای تجسمی برای برگزاری این رویداد هنری ۱۵۰ میلیون تومان بودجه در نظر گرفته است.

همچنین در این نشست جمال عرب‌زاده _ نایب رئیس انجمن صنفی نقاشان ایران _ نیز در سخنانی هدف از برگزاری رویداد شهروند نقاش را ارتباط بیشتر با مردم عنوان کرد و گفت: هدف اصلی ما این است که بتوانیم مخاطب عمومی را با هنر نقاشی درگیر کنیم. این سالانه مختص به امسال نیست و قرار است در سال‌های آینده نیز تکرار شود تا مردم به نقاشی نزدیک‌تر شوند.

او با اشاره به انتخاب پرتره برای رویداد هنری نقاش شهروند برای اولین سالانه انجمن صنفی نقاشان ایران، افزود: زمانی که موضوع پرتره انتخاب شد تلاش کردیم هنرمندانی را انتخاب کنیم که در ژانر پرتره تخصص دارند و شناخته شدند و از سوی دیگر از هنرمندان جوانی که کارشان خوب است نیز دعوت کردیم. یعنی تلاش کردیم پیوندی بین دو نسل نقاش ایجاد شود. از طرفی حضور جوانان می‌تواند این رویداد را فعال‌تر کند. همچنین سایر هنرمندان نقاش نیز می‌تواند داوطلبانه در این رویداد هنری شرکت کنند.

این هنرمند نقاش با بیان اینکه تاکنون نظیر چنین رویدادی را نداشته‌ایم، درباره ساختار رویداد هنری «شهروند پرتره»، اظهار کرد: تکنیک کشیدن پرتره برای هنرمندان آزاد است و می‌توانند از رنگ روغن و اکریلیک بهره بگیرند. البته این امکان نیز وجود دارد که هنرمندان خودشان نیز وسایل طراحی بیاورند. طبیعتاً انتظار نداریم نقاشی‌ها زمان طولانی به خود اختصاص دهد و بر همین اساس بزرگترین اندازه‌ای که برای بوم‌های نقاشی در نظر گرفته‌ایم ۵۰ در ۷۰ است.

مینا نادری _ عضو هیئت مدیره انجمن نقاشی ایران _ نیز ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌های انجمن در سال ۹۸ یادآور شد: خارج شدن هنرمندان از محیط متعارف کاری‌شان و حضور در یک محفل عمومی و کشیدن نقاشی در میان جمع، می‌تواند هم برای هنرمندان و هم برای مخاطبان جذاب باشد.

محمدرضا فیروزه‌ای _ عضو هیأت مدیره و خزانه‌دار انجمن صنفی نقاشان ایران _ نیز در سخنانی خاطرنشان کرد: رویداد شهروند نقاش برای اولین بار اتفاق می‌افتد. از آنجا که هنرهای تجسمی اغلب در شهرستان‌ها مهجور واقع شده‌اند، تصمیم گرفته شده که این رویداد با مرکزیت اصلی در شهرستان‌ها برگزار شود.

هلنا دشت‌گل، از دیگر اعضای هیأت مدیره انجمن نقاشان ایران نیز خاطرنشان کرد: ما به نوعی با برگزاری رویداد شهروند نقاش تلاش می‌کنیم تا اطلاعات مردم را در حوزه هنرهای تجسمی غنی کنیم. پرتره از هنرهای کهن ما بوده است و ما به عنوان یک جریان فرهنگی به آن نگاه می‌کنیم. بر همین اساس نیز تصور می‌کنیم که مردم ارتباط خوبی با این رویداد برقرار کنند.

مژگان قدوسی _ عضو هیأت مدیره انجمن نقاشان ایران _ نیز در سخنانی کوتاه اظهار کرد: باعث خوشحالی است که این اتفاق قرار است در سطح شهر رخ بدهد. فکر می‌کنم این بهترین زمان برای لمس هنر هنرمند باشد.

سعید اسلام‌زاده، مدیر روابط عمومی دفتر هنرهای تجسمی نیز که به عنوان نماینده این دفتر در نشست حضور داشت، افزایش اعتبارات برای کمک به انجمن‌های صنفی، ارتباط نزدیک‌تر با انجمن‌ها و پررنگ شدن نقش حمایتی را از مهمترین اهداف دفتر کل هنرهای تجسمی در سال جدید عنوان کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =