کد خبر: 1130
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۴
لیز تراس1

لیز تراس، نخست‌وزیر جدید انگلیس به دلیل عملکرد ضعیف اقتصادی و فشار هم‌حزبی‌هایش، استعفای خود را به طور رسمی اعلام کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «لیز تراس» نخست‌وزیر انگلیس در کمتر از دو ماه پس از به دست گرفتن این سمت، در حالی که بسیاری در انگلیس از برنامه‌های اقتصادی وی خشمگین هستند، از مقام خود استعفا داد.

به نوشته اسکای نیوز، لیز تراس در سخنانی گفت که تصمیم استعفای خود را به پادشاه انگلیس اعلام کرده است و تا زمان انتخاب رهبری جدید برای حزب محافظه‌کار وظایف خود را انجام خواهد داد.

او همچنین گفت که حزب محافظه‌کار در عرض یک هفته رهبر جدید خود را انتخاب خواهد کرد. لیز تراس چهارمین نخست‌وزیر انگلیس است که در شش سال گذشته به دلیل اختلافات درون حزبی مجبور به کناره‌گیری از سمت خود می‌شود. او در ۱۴ شهریور ماه زمانی که وزیر خارجه دولت «بوریس جانسون» بود از سوی هم‌حزبی‌های خود به نخست‌وزیری انگلیس انتخاب شده بود.

روز گذشته نیز «سوئلا براورمن» وزیر کشور انگلیس در آخرین ضربه به دولت نوپای «لیز تراس» پس از نقض قوانین این وزارتخانه از سمت خود کناره‌گیری کرد. ۲۲ مهر ماه نیز «کوازی کوارتینگ» وزیر خزانه داری انگلیس پس از ارائه برنامه اقتصادی که سقوط تاریخی ارزش پوند و آشفتگی مالی در این کشور را به همراه داشت، استعفا کرد.

استعفای امروز لیز تراس، در حالی است که او در جلسه پر التهاب روز گذشته (چهارشنبه) پارلمان این کشور با حملات تند حزب رقیب و درخواست برای استعفا مواجه شد و پاسخ داد: «من یک فرد جنگجو هستم و اهل کنار کشیدن نیستم».

او در ادامه گفته بود: «بار دیگر بابت اشتباهات اقتصادی که رخ داده عذرخواهی می‌کنم اما بابت اشتباهات دیگران عذرخواهی نمی‌کنم. ما اقداماتی برای مقابله با شرایط سخت اقتصادی انجام داده‌ایم».

در این راستا موسسه «یوگاو» (YouGov) نیز در روز سه شنبه نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرد که نشان می‌داد اکثریت اعضای حزب محافظه کار خواستار استعفای لیز تراس از رهبری این حزب و نخست‌وزیری انگلیس هستند.

شبکه اسکای نیوز نیز نوشته بود که با گذشت فقط شش هفته از انتخاب لیز تراس به عنوان نخست‌وزیر از سوی اعضای حزب محافظه‌کار، آنها از تراس می‌خواهند استعفا دهد و اولویت آنها برای جانشینی او، بوریس جانسون نخست‌وزیر سابق انگلیس است.

امروز همچنین پس از اعلام استعفای نخست‌وزیر انگلیس،  «کر استارمر» رهبر حزب کارگر نیز خواستار برگزاری فوری انتخابات زودهنگام شده است. «نیکلا استرجن» وزیر اول اسکاتلند (رئیس دولت) نیز گفته است که برگزاری انتخابات پارلمانی پس از استعفای لیز تراس، یک ضرورت است.

از سوی دیگر بازار مالی انگلیس نیز فورا به استعفای لیز تراس واکنش نشان داده و منابع خبری از کاهش ارزش اوراق قرضه این کشور خبر می‌دهند.

لیز تراس در شرایطی قربانی سیاست‌های اقتصادی خود شد به نوشته خبرگزاری فرانسه، سیاست‌های مالی غلط او تا کنون آشوب در بازارهای مالی و تزلزل محبوبیت او در نظرسنجی‌ها را به همراه داشته است. انگلیس سال‌هاست که در چرخه بی پایان مصائب مختلف افتاده و گویا قصد بیرون آمدن از آن را ندارد. این کشور سال‌ها درگیر بحران برگزیت بود و در حالی که هنوز از آن رهایی نیافته وارد بحران کرونا و مشکلات عدیده اقتصادی ناشی از آن شد و همزمان که برای برون رفت از تبعات بحران کرونا تلاش می‌کرد، ضربات مهلک اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین بر پیکره دولت این کشور وارد آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =