کد خبر: 1118
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۲
عبداللطیف رشید1

«عبداللطیف رشید» نامزد حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق با کسب ۹۵ رای نمایندگان مجلس به عنوان رئیس جمهور عراق انتخاب شد.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های عراق،   «عبداللطیف رشید» نامزد حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق امروز پنجشنبه در مرحله دوم انتخاب ریاست جمهوری عراق توسط نمایندگان مجلس این کشور توانست ۹۵ رای را به خود اختصاص دهد و به عنوان پنجمین رئیس جمهور این کشور پس از فروپاشی نظام بعث عراق به ریاست صدام حسین برگزیده شود.  

در این مرحله «برهم احمد صالح» که از دوم اکتبر ۲۰۱۸ ریاست جمهوری عراق را برعهده داشت ۴۵ رای را به دست آورد و نتوانست برای دومین بار بر کرسی ریاست جمهوری این کشور تکیه زند.   

مرحله اول رای گیری برای نامزد ریاست جمهوری عراق بدون برنده به پایان رسید و در این مرحله «عبداللطیف رشید» نامزد حزب «اتحادیه میهنی کردستان عراق» ۱۵۷ رای و «برهم صالح» رئیس جمهوری کنون ۹۹ رای به دست آوردند.

در این مرحله هیچ یک از نامزدها نتوانستند دو سوم آراء نمایندگان مجلس عراق را به دست آورند و رای گیری به مرحله دوم کشیده شد.

بر اساس قانون انتخابات عراق، رئیس‌جمهور توسط شورای نمایندگان با اکثریت دو سوم انتخاب می‌شود و به دو دوره چهار ساله محدود می‌شود.

بر اساس گزارش رسانه های عراق، مسئولان مجلس این کشور امروز از ورود خبرنگاران و نمایندگان رسانه های گروهی برای ورود به این مکان جهت پوشش اخبار انتخاب ریاست جمهوری عراق جلوگیری کرده اند و اخبار از طریق اداره اطلاع رسانی مجلس در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.

مجلس عراق پس از فراز و نشیب های طولانی در روند انتخابات پارلمانی این کشور امروز پنجشنبه با حضور ۲۶۹ نماینده برای انتخاب رئیس جمهور تشکیل جلسه داد.  

پیشتر شبکه خبری المیادین بامداد چهارشنبه به نقل از منابعی اعلام کرد که گروه‌های سیاسی عراق بر روی «عبد اللطیف رشید» به عنوان گزینه ریاست جمهوری این کشور به توافق رسیده‌اند.

المیادین بدون اشاره به نام این منابع افزوده بود که توافق بر سر «عبداللطیف رشید» پس از مذاکره میان ائتلاف اداره دولت، حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی صورت گرفته است.

محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق پیش تر از برگزاری جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور در روز پنجشنبه هفته جاری خبر داده بود.

بر اساس این گزارش، «محمد شیاع السودانی» نیز نامزد نهایی چارچوب هماهنگی نیروهای شیعه برای تشکیل دولت جدید عراق است.

به تازگی رسانه‌های عراقی از تشکیل ائتلافی فراگیر با عنوان «اداره دولت» بین چارچوب هماهنگی شیعی، دو حزب کردها (اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان عراق)، ائتلاف السیاده و العزم (اهل سنت) و فراکسیون مسیحی «بابلیون» خبر دادند.

انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق مهر ماه گذشته برگزار شد اما اکنون و با گذشت یک سال از برگزاری این انتخابات در پی اختلافات میان احزاب هیچ دولتی تشکیل نشده و به همین دلیل این کشور وارد یک بحران سیاسی پیچیده شده است.

پس از فروپاشی نظام بعث عراق به ریاست صدام حسین «غازی مشعل عجیل الیاور» (۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵)، «جلال طالبانی» (۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴)، «فؤاد معصوم» (۲۴ ژوئیه ۲۰۱۴ تا دوم اکتبر ۲۰۱۸) و «برهم احمد صالح» ( ۲ اکتبر ۲۰۱۸ تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۲) ریاست جمهوری عراق را برعهده داشتند.  

رئیس‌جمهور عراق رئیس دولت عراق است و از پایبندی به قانون اساسی و حفظ استقلال، حاکمیت، یکپارچگی و امنیت سرزمین‌های عراق مطابق با مفاد قانون اساسی محافظت می‌کند و مسئول تصویب معاهدات و قوانین مصوب مجلس نمایندگان است و به پیشنهاد نخست‌وزیر عفو صادر می‌کند و وظیفه فرماندهی عالی نیروهای مسلح برای اهداف تشریفاتی و افتخاری را انجام می‌دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =