بورل

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه اروپا باید برای تحولات غیر قابل پیش بینی در آینده آماده باشد از اینکه اروپا رفاه خود را به عرضه گاز از روسیه و امنیتش را به سربازان آمریکایی واگذار کرده انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "تاگس شاو" آلمان، "جوزف بورل"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یک عنوان برجسته دارد. وی نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی است. البته بورل عنوان ساده تری را ترجیح می داد. وی تمایل دارد خود را وزیر خارجه اروپا بخواند. اما تاکنون این امر همیشه به دلیل مخالفت برخی کشورهای عضو شکست خورده است.

بورل در سخنانی اظهار داشت: ما اروپایی‌ها اکنون با پیامدهای یک فرآیند چند ساله مواجه هستیم. بورل گفت: اروپا در بسیاری از پایتخت‌های اروپایی رفاه خود را از امنیت خود جدا کرده است.

این مقام عالی رتبه اروپایی گفت: شکوفایی ما مبتنی بر انرژی ارزان از روسیه بود و دسترسی ما به بازار چین برای انتقال فناوری و سرمایه گذاری و همیشه با هدف دستیابی به محصولات ارزان است. سپس بورل جمله ای را اضافه کرد که اروپایی‌ها قبلا آن را از دونالد ترامپ شنیده بودند: ما امنیت خود را در مقابل به ایالات متحده واگذار کرده‌ایم.

بورل این نتیجه گیری را کرد که اروپا توسط سربازان آمریکایی، گاز ارزان عرضه شده توسط روس‌ها و محصولات ارزان قیمت توسط چینی‌ها دفاع می‌شود . به گفته وی این مدل به طور کامل شکست خورده است، بورل این طور نتیجه گیری کرد و گفت: ما به طور کامل منابع رفاه خود را از منابع امنیتی خود جدا کرده‌ایم.

این مقام اسپانیایی در نشست سالانه با سفرای خود این سخنرانی غیرعادی را ایراد کرد. وی به عنوان نماینده عالی، علاوه بر سفارتخانه‌هایی که خود 27 کشور عضو اتحادیه اروپا تقریباً در همه کشورهای جهان دارند، سفیران خود را در حدود 130 کشور جهان دارد. بورل از دیپلمات‌های خود خواست که وظایفشان را به عنوان سفیران برای اروپا بهتر انجام دهند زیرا به گفته وی زمان تحولات تازه شروع شده است.

وی این طور گفت که قوی سیاه به هنجار تبدیل خواهد شد وقوهای سفید دیگر در اکثریت نخواهند بود. به عبارت دیگر: اروپا باید برای تحولاتی که هیچ کس در سال‌های آینده پیش بینی نمی‌کند آماده باشد.

به اعتقاد بورل، حمله پوتین جهان بینی بسیاری را در پایتخت‌های اتحادیه اروپا، در دانشگاه‌ها و در میان دیپلمات‌ها متزلزل کرده است. وابستگی متقابل اقتصادی و اعتقاد مرتبط با آن به راه حل مسالمت آمیز مناقشات وابسته شده است. دقیقاً این اشتباه نباید دوباره در جستجوی ناامیدکننده برای تامین کنندگان گاز و برق تکرار شود. ما نباید یک وابستگی را با یک وابستگی جدید جایگزین کنیم. وی افزود: حالا ممکن است اروپایی‌ها از اینکه گاز مایع از ایالات متحده می‌آید خیالشان راحت شود، اما چه اتفاقی می‌افتد اگر ایالات متحده با رئیس‌جمهور جدید، دیگر اینقدر با اروپا دوست و هماهنگ نباشد؟

بورل در مورد وابستگی‌های جدید هشدار داده و از همه کشورهای عضو خواست تا در سریع‌ترین زمان ممکن در تامین انرژی خود مستقل شوند یا در صورت لزوم خطر واردات را بهتر جهت دهی کنند. بورل هشدار دیگری به دیپلمات‌های خود داده و گفت: آنها نباید نقش اروپا را به‌عنوان یک الگوی حاکمیت قانون و دموکراتیک برای سایر مناطق جهان دست‌کم بگیرند. وی این توصیه را به آن ها کرد که بهتر است در آینده بیشتر گوش کنند.

بیشتر بخوانید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =