مصدق. معاون اول

معاون اول قوه قضائیه گفت: در قوه قضاییه آمادگی کامل داریم همه آنها که مدعی‌اند که می‌خواهند از حقوق بشر حمایت کنند، بیایند و زندان‌های ایران را ببینند و بدانند که در ایران با زندانی چگونه رفتار می‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام محمد مصدق صبح امروز در جشنواره تجلیل از کارکنان ساعی سازمان زندان‌ها با اشاره به اینکه شهید لاجوردی به توصیه دوستان خود از جمله شهید بهشتی از بنیانگذاران حزب مؤتلفه بود، اظهار کرد: شهید لاجوردی تلاش زیادی در پیروزی انقلاب اسلامی داشت و در ادامه مسیر تعالی خود به شهادت دست یافت؛ نعمتی که شهید لاجوردی لیاقت آن را داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه کار کردن در سازمان زندان‌ها افتخار و در عین حال سخت است، گفت: مکاتب و نظریه‌های مختلفی وجود دارد که چرا فرد را مجازات می‌کنیم. کانت معتقد است که مجازات حُسن ذاتی دارد، آیا فرد مجازات بشود یا نه، جامعه سود ببرد یا نبرد، مهم نیست و مجرم باید مجازات شود. مکتب دیگر در برابر این مکتب معتقد است که اساساً باید ببینیم چرا فرد را مجازات می‌کنیم و حُسن ذاتی ندارد. فرد را مجازات می‌کند تا فرد و دیگران متنبه شوند و عبرت بگیرند که مکتب رفاه اجتماعی است. در خصوص این موضوع خیلی صحبت شده است، سقراط در مورد اِعمال خشونت نسبت به بزهکاری هشدار داده و معتقد است باید به او آموزش داد که چه کند که دیگر مرتکب جرم نشود. افلاطون معتقد است که باید قانون به بزهکار یاد بدهد حالا که مرتکب جرم شده چگونه دیگر مرتکب جرم نشود.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: اما دیدگاه مکتب اسلام یک دیدگاه جامعی از همه این موارد است. اسلام هدف از مجازات را اصلاح مجرمین و بازاجتماعی کردن مجرم و آماده کردن او برای یک زندگی سالم و در عین حال عبرت گرفتن دیگران می‌داند. مجازات از نظر اسلام باید به گونه‌ای باشد که همه اینها داخل آن قرار بگیرد و امروز افتخار داریم که در نظام جمهوری اسلامی ایران، مدیران و کارکنان این سازمان در این مسیر قدم برمی‌دارند.

وی ادامه داد: در طول مدت حدود یک سال مدیریت جدید سازمان زندان‌ها شاهد هستیم برنامه‌هایی ارائه شده که اصلاح زندانیان در این مسیر حرکت می‌کند.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: افتخار می‌کنیم که امروز بگوییم درِ زندان‌های ما باز است و نگاه کنید ببینید جمهوری اسلامی ایران با زندانی چگونه رفتار می‌کند؛ چه در رابطه با زندانیان سیاسی و چه در رابطه با زندانیان عادی. کسانی که متولی حقوق انسان‌ها و متولی حقوق بشر و مدعی حقوق بشر هستند، بیایند و نگاه کنند و ببینند که از زندانیان چگونه نگهداری می‌شود. به جز اندک افرادی که مسائلی را مطرح می‌کنند امروز مصاحبه کسانی که در زندان بودن را بخوانید و بدانید که رفتارها در زندان چگونه است.

مصدق تأکید کرد: در قوه قضاییه آمادگی کامل داریم همه آنها که مدعی‌اند که می‌خواهند از حقوق بشر حمایت کنند، بیایند و زندان‌های ایران را ببینند و بدانند که در ایران با زندانی چگونه رفتار می‌شود.

وی سپس با اشاره به مأموریت سازمان‌ زندان‌ها بر اساس سند تحول قضائی گفت: بر اساس سند تحول قضائی، موضوع اصلاح مجرمان به عنوان مأموریت ششم در نظر گرفته و پیش‌بینی شده است. در این مسیر برنامه‌های فرهنگی و برنامه‌های دینی و برنامه‌های اشتغال باید سرلوحه قرار بگیرد.

معاون اول قوه قضائیه افزود: در مسیر عملیاتی کردن سند تحول قضائی، نظام حرفه‌آموزی و اشتغال در زندان باید متحول شود و در این مسیر باید به صورت جهشی حرکت کنیم. استفاده از مشارکت‌های مردمی و برجسته کردن تعاون زندانیان در امر اشتغال باید به عنوان یک برنامه مهم مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: بر اساس گزارش‌ها میزان اشتغال در فروردین امسال نسبت به سال گذشته 109 درصد افزایش پیدا کرده است و این افتخاری برای سازمان زندان‌هاست. اردیبهشت‌ماه سال جاری نسبت به سال گذشته 67 درصد و خرداد نسبت به سال گذشته 29 درصد اشتغال افزایش پیدا کرده و همچنین بر اساس آمار، میزان پرداختی به زندانیان در سه ماهه سال جاری در مقایسه با سال گذشته سه برابر افزایش پیدا کرده است که این بسیار خوب و مطلوب است.

مصدق همچنین گفت: در خصوص موضوعاتی شاهد کاهش آمار هستیم که این کاهش مبارک است. از جمله تعداد زندانیان جدیدالورود و زندانیانی که سابقه نداشته‌اند، تعداد کل متهمان بازداشت‌های کوتاه‌مدت یک تا سه روز، تعداد زندانیان دارای محکومیت‌های عمد و غیرعمد.

وی ادامه داد: در مواردی شاهد افزایش آمار هستیم که قابل تقدیر است؛ مانند تعداد زندانیان زندان باز، تعداد زندانیان شاغل، زندانیانی که از آزادی مشروط استفاده کرده‌اند، تعداد جلسات دادرسی الکترونیک، تعداد ملاقات تصویری الکترونیکی و تعداد زندانیان تحت مراقبت الکترونیکی که یکی از برنامه‌های قوه قضائیه است.

مصدق سپس درباره ارائه ارفاقات قانونی به زندانیان گفت: وقتی گفته می‌شود که زندانیان از نهادهای ارفاقی از جمله آزادی مشروط و تعلیق مجازات استفاده می‌کنند هدف این نیست که افراد شرور از این نهادهای ارفاقی استفاده کنند. به هیچ وجه این‌طور نیست چون نه قانون اجازه می‌دهد و نه منظور مسئولان این است که این کار را انجام دهند.

وی افزود: ما تعداد اندکی از زندانیان داریم که آدم‌های شرور هستند و تعداد آنها بسیار اندک‌اند. درصد بالایی از زندانیان ما به خاطر یک لغزشی به خاطر یک موضوعی و به خاطر یک مسأله‌ای در زندان هستند که باید زمینه آزادی آنها فراهم شود و قانون همین نهادهای ارفاقی را برای ما گذاشته است.

معاون اول قوه قضائیه تأکید کرد: با افرادی که آسایش مردم را به هم می‌زنند و کسانی که امروز می‌خواهند امنیت نظام را مورد خدشه قرار دهند و آسایش مردم را از آنها بگیرند با موبایل‌قاپی و کیف‌قاپی برخورد می‌شود و نظام قضائی در برابر این‌ها به جد ایستاده و حتماً با آنها مبارزه می‌کند، با مجرمان خشنی که فیلم‌ اقدامات آنها در جامعه منتشر می‌شود و قلوب مردم را جریحه‌دار می‌کند.

مصدق سپس اعلام کرد که انتظار قوه قضائیه از سازمان زندان‌ها تعامل بسیار خوب با بنیاد تعاون است و در ادامه افزود: طبق برنامه‌ها میزان اشتغال زندانیان در پایان امسال باید 59 درصد افزایش داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: همان‌گونه که می‌خواهیم در خصوص بزهکار زمینه را هموار کنیم تا او به جامعه برگردد، بعد از ترخیص از زندان و بعد از آن که از زندان آزاد شد هم تا جایی که بتوانیم از او و خانواده او باید مراقبت کنیم تا مسیر زندگی او متحول شود و در اجتماع جایگاه خودش را پیدا کند تا شاهد تکرار جرم از سوی او نباشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =