کد خبر: 1093
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳
امیر عبداللهیان

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دومین مقصد سفرش به قاره آفریقا و پس از دیدار و گفت‌وگو با مقامات مالی راهی تانزانیا شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) دوم شهریور ماه و در دومین مقصد سفرش به قاره آفریقا و پس از حضور در باماکو پایتخت جمهوری مالی و دیدار با مقامات این کشور راهی دارالسلام پایتخت تانزانیا شد.

وی در مدت حضورش در باماکو که بنا به دعوت وزیر خارجه مالی صورت گرفت، ضمن دیدار و گفت‌وگو با «عبدالله دیوپ» وزیر خارجه جمهوری مالی با «آیسمی گویتا» رئیس دولت انتقالی جمهوری مالی دیدار و در خصوص روابط دوجانبه و برخی مسائل بین المللی گفت‌وگو کرد. 

گویتا در دیدار با امیرعبداللهیان با استقبال از توافقات حاصله بین دو کشور جهت تقویت همکاری‌های اقتصادی، دستاوردهای ملت ایران در مقابله با تحریم‌های ظالمانه و کسب جایگاه مهم سیاسی و اقتصادی ملت ایران در عرصه منطقه‌ای و جهانی را الگویی برای ملت مالی جهت مبارزه با زیاده خواهی‌های برخی دولت‌های خارجی خواند و مدیریت موفق سیاسی مسئولان ایرانی در هدایت جریان رشد اقتصادی و علمی کشور را ستود.

رئیس دولت انتقالی مالی همچنین خواستار تقویت هر چه بیشتر همکاری‌های اقتصادی - تجاری و علمی دو کشور شد و بر آمادگی این کشور برای میزبانی از صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی ایران تاکید کرد.

وزیر خارجه مالی بهمن ماه سال گذشته به تهران سفر کرده بود.

در سفر وزیر خارجه کشورمان که در رأس یک هیأت سیاسی و اقتصادی انجام شد، نخستین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و جمهوری مالی به ریاست وزرای خارجه برگزار و در پایان نیز سند این نشست به امضای امیرعبداللهیان و وزیر خارجه مالی رسید.

امیرعبداللهیان طی اظهاراتی در این نشست از آمادگی برگزاری نمایشگاهی از شرکت‌های دانش بنیان در باماکو در آینده نزدیک خبر داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پس از امضای اسناد این نشست در اظهاراتی رابطه با کشورهای آفریقایی را از جمله اولویت‌های دولت سیزدهم خواند و با اشاره به تحریم‌ها علیه کشور مالی گفت: سیاست تحریم‌های دیوانه‌وار غرب شکست خورده است. (جزییات بیشتر)

وزیر خارجه جمهوری مالی نیز در اظهاراتی از نتایج حاصل از برگزاری نخستین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و مالی در باماکو ابراز رضایتمندی کرد و گفت: ایران به دنبال اقدام تبلیغاتی نیست و برای همکاری عزم جدی دارد. (اینجا بخوانید)

امیرعبداللهیان همچنین یکصد هزار دزُ واکسن کرونا (برکت) از یک میلیون دزُ واکسنی که قرار است به مالی اهدا شود تحویل همتای خود داد و وزیر خارجه مالی هم گفت که این واکسن‌ها در اختیار وزارت بهداشت مالی قرار گرفته و به جمهوری اسلامی ایران برای تولید این واکسن ساخت ایران تبریک گفت. 

در این سفر نشست تجار و صاحبان صنایع دو کشور نیز با حضور دو وزیر خارجه افتتاح شد و امیرعبداللهیان همچنین از مرکز سلامت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در شهر باماکو بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار فارس، وزیر خارجه همچنین قرار است پس از تانزانیا و دیدار و گفت‌وگو با مقامات این کشور به زنگبار نیز سفر کند. امیرعبداللهیان در تانزانیا با رئیس جمهور و وزیر خارجه دیدار خواهد کرد و نشست تجاری با حضور تجار و بازرگانان دو کشور نیز در این سفر برگزار خواهد شد.

ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی پیش از این درباره این سفر گفته بود، این سفر در راستای سیاست خارجی ایران و مبتنی بر تاکیدات آیت‌الله رئیسی مبنی بر توجه به آفریقا و ظرفیت‌های این حوزه است و ان‌شاءالله زمینه‌ای برای گسترش روابط با کشورهای هدف این سفر در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی و تجاری فراهم شود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در ادامه دعوت وزیر خارجه تانزانیا را داشتیم و در پاسخ به این دعوت، آقای امیرعبداللهیان به تانزانیا سفر و ضمن دیدار با مقامات سیاسی و اقتصادی این کشور، همایش اقتصادی و تجاری ایران و تانزانیا را افتتاح خواهد کرد و در ادامه هم سفری به زنگبار جمهوری متحد با تانزانیا خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =