محمد اسلامی

محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران گفت: ایران متعهد به ان‌پی‌تی و پادمان است و آژانس نمی‌تواند ادعایی کند که در ایران فعالیتی است که بر اساس بازرسی‌ها عدم انطباق دارد.

به گزارش‌ خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا فعالیت‌های هسته‌ای خود را برابر موازین و ضوابط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام داده و هیچ فعالیتی را بدون رعایت این ضوابط طی نکرده است و فعالیت‌های ما تماماً تحت نظارت آژانس بوده و هست.

وی افزود: ایران متعهد به ان‌پی‌تی و پادمان است و آژانس نمی‌تواند ادعایی کند که در ایران فعالیتی است که بر اساس بازرسی‌ها عدم انطباق دارد و هیچ عدم انطباقی ندارد و  گزارش‌های آژانس در تمامی این سالها و بیانات مدیران آن هم گویای این است.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: موارد، مدارک و مکان‌های ادعایی که ساخته و پرداخته ضدانقلاب و رژیم صهیونیستی است که در این 20 سال به ایران اتهام می‌زنند، موجبات مذاکرات سیاسی دراین‌باره را فراهم کرده است و برجام حاصل این مذاکرات 20ساله است و معنای این مذاکرات و تفاهم نهایی این است که این اتهامات پشت‌سر گذاشته شده است و ایران و گروه 1+5 در سال 2015 به این جمع‌بندی رسیدند که ادعاها را کنار می‌گذارند و به‌ازای آن نیز ایران پذیرفت که برنامه هسته‌ای خود را محدود کند و سرعت حرکت خود را کاهش دهد و ظرفیت خود را محدود کند و ایران پذیرفت نظارت‌های آنان وسیع‌تر باشد تا اعتمادسازی انجام شود و هم‌زمان کلیه تحریم‌هایی نیز که به‌بهانه اتهامات هسته‌ای وضع شده است لغو شود و سند برجام در قالب سند شورای امنیت سازمان ملل جایگزین قطعنامه‌های قبلی شد و به موضوع خاتمه داد.

اسلامی بیان کرد: شرارت و پیگیری یک رژیم جنایتکار که خود به‌عنوان یک سازمان تروریستی که فعالیت هسته‌ای غیرمجاز دارد و اجازه‌ای به آژانس برای نظارت نداده است و همکاری ندارد، علیه جمهوری اسلامی ایران جو روانی را تشدید می‌کند و ما از آژانس انتظار نداریم مطالبی را بگوید که خواسته رژیم صهیونیستی است و خلاف شرح وظایف آژانس است و ما اعتراض خود را هم به اطلاع آنان رساندیم و انتظار داریم این رویه پایان یابد.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه "آیا ایران بعد از مذاکرات نظارت بیشتری را می‌پذیرد؟" و اینکه "نظر آژانس درباره افزایش نظارت بر کدام سایت ایران است؟" بیان کرد: ما هیچ سایت هسته‌ای اعلام‌نشده‌ای نداریم؛ مکان‌ها و موارد ادعایی ساخته و پرداخته منافقین و صهیونیست‌ها است که چیز جدیدی هم نیست.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: آن‌ها عملیات تروریستی و خرابکاری‌های صنعتی انجام داده‌اند تا برنامه هسته‌ای ما را از میان ببرند و این عملیات روانی سیاسی و رسانه‌ای اخیرشان نیز به‌همین علت است که جریان مذاکراتی را که برای این است تا تحریم‌ها را از سر راه برداریم با مشکل مواجه کنند؛ هدف مذاکرات لغو تحریم‌هاست. ما به نظارت در چارچوب برجام که قبلاً پذیرفته بودیم پایبند هستیم و آنان باید به برجام برگردند و آنچه را در برجام تفاهم شده بود و تعهد طرفین بود، اجرا کنند و ما هم به آن پایبندیم؛ نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =