a

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل خواستار بازنگری در کنوانسیونهای بین المللی در رابطه با سلاح های بیولوژیک شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، طی نامهای به آنتونی گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد درخواست کرد تا این سازمان به دور از فضای سیاسی، به بازنگری در کنوانسیونهای بین المللی در رابطه با سلاح های بیولوژیک پرداخته، با بسترسازی برای اقدامات عملی و ایجاد ساختاری کارآمد و دور از دسترس کشورهای مظنون در این زمینه تلاش کند.

بیشتر بخوانید

مشروح این نامه به شرح ذیل است:

جناب آقای آنتونی گوترش
دبیرکل محترم سازمان ملل متحد

با سلام و آرزوی سلامتی برای جنابعالی؛ همانگونه که استحضار دارید چندی است که سایه تهدید ویروس کرونا بر سر جامعه جهانی، این کره خاکی را به سمتی خطرناک سوق داده است که بعد از جنگ جهانی دوم سابقه نداشته است. اقدامات بهداشتی به رغم کمبودهای زیادی که در بخش پیش گیری و درمان وجود دارد با شدت در جریان بوده و فداکاری پزشکان و پرستاران و اقدامات مکمل انتظامی، بهداشتی و ... نیز توسط سایر عوامل یاریگر حاکمیتی و مردمی در اغلب کشورهای درگیر در حال پیگیری می باشد. لیکن به نظر میرسد جای اقدامات حقوقی و سیاسی  در سطح بین الملل خالی است.

ویروس کرونا که تمامی مرزهای شناخته شده بین کشورها را درنوردیده و مردم را درگیر تبعات خود نموده است، بی تردید تهدیدی است که باید با یاری ملت ها و دولت ها و عزمی جهانی و هماهنگی بین المللی بدان خاتمه داد. لیکن در کنار اقدامات خنثی کننده و درمانگر ضروری است از هجوم این ویروس وحشی به عنوان فرصتی مناسب برای ایجاد حرکتی صلح طلبانه به سوی جهانی امن تر و عاری از سلاح های بیولوژیک استفاده کرد.

فارغ از آنکه این ویروس مهاجم، با اهدافی استراتژیک در آزمایشگاه های بیولوژیک تولید شده باشد یا به طور طبیعی شیوع یافته باشد، تبدیل به فاجعه ای شده است که وحشتناک تر از تولید و انباشت سلاح های هسته ای می نماید و اگر تا پیش از این نزدیکی فاجعه و عمق خطر استفاده از سلاح های بیولوژیک توسط تعداد معدودی از متخصصین قابل درک بود، اینک همه مردم دنیا با تمام وجود به عمق این تراژدی پی برده اند. اکنون برای همگان این سخن حکیمانه پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) قابل درک است که دو نعمت "سلامتی" و "امنیت" تا از دست نروند، قدرشان دانسته نمیشود. [1]

این آگاهی و حساسیت جامعه جهانی که به قیمت بسیار گران به دست آمده است، فرصتی طلایی برای ایجاد عزمی جهانی بر علیه تحقیق، تولید، تکثیر، انباشت و استفاده از سلاح های بیولوژیک به دست می دهد تا به دور از فضای سیاسی، به صورتی کاملاً حرفه ای به بازنگری در کنوانسیون های بین المللی در رابطه با سلاح های بیولوژیک و تشدید اقدامات پیشگیرانه و تشدید مجازات های بازدارنده و بستر سازی برای اقدامات عملی و همچنین ایجاد ساختاری کارآمد و دور از دسترس کشورهای مظنون به فعالیت های مذکور، برای رصد و اقدام به موقع و پیشگیرانه پرداخته تا عرصه بر فعالیت های ضد بشری با پوشش تحقیقات علمی و بشردوستانه تنگ و به طور کامل بسته شود تا جهان به سوی امنیت و صلح و آرامش بیشتر حرکت کند.

به امید جهانی مملو از عدل، صلح، معنویت و عاری از خشونت، سلطه گری، جنگ و تحریمهای ظالمانه در سایه الطاف الهی و کوشش انسان های پاک نهاد، احترامات فایقه بنده را پذیرا باشید.

موجب امتنان خواهد بود چنانچه این نامه را به عنوان سند مجمع عمومی و شورای امنیت منتشر نمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =