a

رئیس‌جمهور گفت: کسب و کارهای کم ریسک از ۲۳ فروردین در استان‌ها می‌توانند فعالیت خود را با مراعات پروتکل‌های بهداشت و درمان آغاز کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: هیچ اختلاف نظری در دستگاه ها و قوای سه گانه وجود ندارد و همه باهم در کنار هم و همراه با نیروهای مسلح این کار را انجام می دهیم. برای مقام معظم رهبری هم چند بار نامه نوشتیم و دریافت کردیم و ایشان هم همراهی فرمودند. کل نظام یکپارچه است؛ بدخواهان اگر عصبانی و ناراحت هستند خودشان می‌دانند. ما هیچ اختلاف نظری در هیچ وزارت خانه‌ای نداریم. 

روحانی با بیان اینکه کرونا با همه گرفتاری‌هایی که ایجاد کرده آثاری هم داشته است یکی از این آثار بیشتر شدن وحدت در جامعه است، تصریح کرد: در این روزها شاهد وحدت بیشتر جامعه بودیم؛ وحدت بین دولت، نیروهای مسلح و مردم و یکپارچگی امروز در سراسر کشور مشاهده می شود. گزارشات راجع به سالم بودن هوا و وضعیت ترافیک هم یکی دیگر از آثار آن است.

وی بیان داشت: بین وزارتخانه‌ها و به ویژه بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی اختلاف وجود ندارد. گوشه‌ای کسی پیدا می شود و چیزهایی به رسانه‌های خارج از کشور می‌دهد، آنها هم موضوع را بزرگ می کنند.

روحانی تاکید کرد: برخلاف دعوت بدخواهان و ضد انقلاب که مردم را دعوت می‌کنند بین سلامت و فعالیت اقتصادی یکی را باید انتخاب کنند باید گفت این هم مردود، غلط و ناصواب است.  فعالیت اقتصادی و پروتکل بهداشتی هر دو قابل ارائه است. همه اینها باید پا به پا باشد اما همه پروتکل‌ها و اصولی که وزارت بهداشت اعلام می کند باید مورد مراعات همه ما قرار بگیرد.

* آغاز به کار کسب و کارهای کم ریسک از ۲۳ فروردین در استان‌ها

روحانی با بیان اینکه کسب و کارهای کم ریسک از ۲۳ فروردین در استان‌ها می‌توانند فعالیت خود را با مراعات پروتکل‌های بهداشت و درمان آغاز کنند، گفت: کسب و کارهای پر ریسک تا انتهای فروردین فعالیت ندارند.

وی در همین زمینه اعلام کرد: استان تهران از ۳۰ فروردین فعالیت خود را شروع می‌کند. آزادی تردد بین استان ها تا ۳۰ فروردین ممنوع است. خودروهای شخصی فعالیت‌شان در داخل استان‌ها آزاد است و هیچ‌وقت ممنوع نبوده است. فعالیت خودروها بین استان تهران و البرز هم که چون تقریبا یکی است، فعالیت‌ها بین‌ این دو استان هم یک استان تلقی شده است.

وی بیان داشت: آزادی تردد بین استان‌ها از ۳۰ فروردین شروع خواهد شد و تا ۳۰ فروردین همچنان ممنوع است و خودروها این ممنوعیت باید مورد مراعات قرار بدهند.

رئیس جمهور تصریح کرد:بازگشایی فعالیت‌ها در جامعه به صورت پلکانی و تدریجی آغاز می شود، ما هم نسبت به فعالیت اقتصادی در استان‌ها و استان تهران و هم نسبت به سایر فعالیت‌ها در کشور به صورت پلکانی و تدریجی تصمیم گرفتیم.

رییس جمهور افزود: ادارت دولتی اکنون نیز فعال هستند و همه مشغول فعالیت هستند البته از هفته آینده از ۲۳ فرودین ماه فعالیت ادارات به این صورت خواهد بود که دو سوم سرکار حاضر می‌شوند و یک سوم از کارکنان مجاز هستند که سر کار نروند و بخش‌های مختلف درباره حضور یک سومی کارکنان به صورت گردشی تصمیم گیری کنند که یک سوم کمتر در محل کار حضور پیدا کنند مگر جاهایی که ضرورت داشته باشد بیش از دو سوم فعالیت بکنند.

وی بیان داشت: البته افرادی که سن بالاتری و یا بیماری‌های زمینه ای هستند در اولویت یک سومی قرار بگیرند.ساعات کاری اداری هم از ساعت ۷ صبح الی ۱۴ خواهد بود و در آستانه ماه مبارک رمضان هم هستیم و این ساعت بهتری برای فعالیت در ادارات است.

رئیس جمهور اضافه کرد: قبل از ماه رمضان ناهار و نماز جماعت برگزار نمی‌شود و این ساعت کار پیوسته تا ۲ بعد ازظهر در نظر گرفته شده است و کارکنان بعد از آن به منزل بروند و در ماه رمضان اگر شرایط همین گونه باشد باز هم نماز جماعت برگزار نمی شود.

وی در مورد فعالیت بخش آموزش کشور، اظهار داشت: فعلا تصمیم بر این است که در بخش آموزش به استثنای آموزش تکمیلی در دانشگاه که می گویند از ۳۰ فروردین ما آموزش‌های تکمیلی ما حضوری خواهد بود به خصوص بخش دکترا و بعد هم ممکن است در بخش دیگر، ولی در بخش کارشناسی و همچنین آموزش و پرورش، فعلا تصمیم این است که تا ۳۰ فروردین فعالیت آموزشی آنها در مدارس تعطیل باشد و از فضای مجازی استفاده کنند.

روحانی در این باره گفت: فعلا تصمیم بر این است که در بخش آموزش به استثنای آموزش تکمیلی(مخصوصا دکترا) که از ۳۰فروردین حضوری خواهد بود، مدارس و مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها تا ۳۰‌فروردین همچنان تعطیل باشند. اینکه برای ۳۰فروردین به بعد چه می‌شود، در جلسات بعدی تصمیم‌گیری می‌شود.

*فعالیت مدارس تا  ۳۰ فروردین تعطیل است

رئیس جمهور بیان داشت: فعالیت مدارس تا  ۳۰ فروردین تعطیل است. البته برخی استان های سفید مثل بوشهر و هرمزگان اختیار دارند که خودشان تصمیم بگیرند.

وی تاکید کرد: هر آزمایشگاهی که به نتیجه مثبت درباره کرونای یک فرد برسد، علاوه بر خود شخص، به محل کار و خانواده شخص هم باید اعلام کند.هر کس کرونا مبتلا شد موظف است به رییس بخش خود در محل کار اعلام کند و سر کار نیاید و باید برای مدتی که برای درمان مشخص شده حدود دو هفته باید به صورت قرنطینه باید در منزل یا نقاهتگاه و یا بیمارستان بنا به شرایط بیماری بماند.  

*حضور فرد مبتلا به کرونا در محل کار تخلف است

رئیس جمهور تاکید کرد: حضور فرد مبتلا در محل کار تخلف است و کسی که می‌داند مبتلا است و آزمایش او مثبت شده است نباید سر کار برود و یا رییس او بگوید باید به سر کار بیاید و اشکال ندارد؛ این موضوع کاملا روشن است حضور کسی که مبتلا به بیماری کرونا است در جامعه و سرکار و اجتماعات ممنوع و جرم است و باید خود را قرنطینه کند که همه جامعه باید توجه داشته باشند.

وی تاکید کرد : وزارت بهداشت و درمان قاطعانه و محکم این مصوبه را ابلاغ کند که هر آزمایشگاهی که نتیجه تست فرد مبتلا مثبت شد وظیفه دارد نتیجه مثبت را به خود فرد، محل کار و به خانواده او جایی که در آن زندگی می‌کند، اعلام کند.

رئیس جمهور بیان داشت: مراکز آزمایشگاهی موظف به اعلام هستند که مصوبه قبلی ستاد بوده است و همه باید مراعات کنند که اسامی افراد مبتلا که نتیجه مثبت شده است را به هر سه جا اعلام کنند البته نتیجه منفی را نیز باید اعلام کنند اما آنچه که مهم است اعلام نتیجه مثبت است. تا فرد خود را قرنطینه کند و روند درمان را آغاز کند.
رییس جمهوری گفت: افراد نباید از مثبت شدن آزمایش کرونا بترسند و مضطرب شوند، نباید نگرانی شدید پیدا کنند بسیاری  از مردم بدون هیچ اقدام درمانی با ایزوله کردن و قرنطینه در مدت دو هفته درمان می‌شوند و هیچ مشکلی هم نخواهند داشت، طبق آمار ۸۵ درصد مبتلایان با مراعات و رعایت مسائل بهداشتی خوب می‌شوند و ممکن است ۱۵ تا ۲۰ درصد دچار مشکلاتی شوند که باید به پزشک مراجعه کنند که شاید برخی از آنها به بستری شدن نیازی نداشته باشند و برخی هم باید بستری شوند که آنها در روند درمان قرار می‌گیرند و درمان می‌شوند.

روحانی بیان داشت: از ۱۰۰ نفری که به بیماری مبتلا می‌شوند ۳ تا ۴ نفر با خطر مرگ مواجه می‌شوند که البته رقم جهانی ۵ درصد است که باید تلاش کنیم این رقم کاهش و به زیر ۳ درصد برسد.

رییس جمهوری گفت: در بحث نقل و انتقال ۲ خبر خوش در این جلسه داده شد. خبر اول اینکه همه کالاهایی که ضروری بوده جابجا شود چه از گمرک و به شهرها جابجا شوند و چه از مراکز به مرکز مصرف یا کارخانه ها جابجا شوند، بدون هیچ خللی به خوبی انجام گرفته حتی اعلام شد که یک درصد هم کمتر از سال‌های قبل نبوده است.

روحانی ضمن قدردانی از فعالان حوزه حمل و نقل اظهارداشت: برای داروهایی که از خارج می‌آورند، هواپیماها تلاش می‌کنند. بسیاری از کالاها توسط قطارها حمل می‌شود از همه آنها در بخش حمل و نقل قدردانی می‌کنیم.

وی ادامه داد: نکته دوم این بود که گفته شد که در ماه اسفند و فروردین که ما مشکل کرونا داشتیم هیچ فردی نه اخراج شده و نه تعدیل شده. پس برای کارگران و افرادی که در بخش حمل و نقل کار می‌کنند این خبر خوشی بوده و همه اینها مشمول تسهیلات بانکی‌ می‌شوند که این شرط تسهیلات بانکی این است که کسی را اخراج و تعدیل نکرده باشند.

*اماکن متبرکه تا ۳۰ فروردین همچنان تعطیل هستند

روحانی اظهار داشت: همچنان اتوبوس‌ها، قطار، هواپ‍یما و کشتی همه فعالیت‌های خودشان را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی رعایت فاصله و استفاده از ماسک انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: اماکن متبرکه تا ۳۰ فروردین همچنان تعطیل می مانند و بعد از این تاریخ برای آن ها تصمیم گیری می‌کنیم. جلسه بعدی ما ۲۴ فروردین است اما اگر اتفاقی بیفتد می توانیم زودتر این جلسه را برگزار کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

پربحث‌ترین